Skip to main content

Digitale ‘deur’ staat in gemeente Cranendonck te open

Buitenstaanders kunnen op het gemeentehuis van Cranendonck te gemakkelijk aan gevoelige informatie komen. Er moeten op het gebied van informatiebeveiliging snel verbeteringen worden doorgevoerd.

Dat stelt de Rekenkamercommissie die onderzoek gedaan heeft op de gemeentehuizen van de A2-gemeentes: Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard. Het rapport werd dinsdag in Cranendonck toegelicht. Het blijkt dat mensen die niets op het gemeentehuis te zoeken hebben, daar zowel fysiek als digitaal relatief makkelijk binnen kunnen komen.

Zo lukte het een mystery guest om ongemerkt de kantoren op het gemeentehuis binnen te komen en hij kon daar rondkijken zonder dat hem iets gevraagd werd. Mappen met informatie kon hij inzien. Ook konden wachtwoorden van een aantal medewerkers makkelijk achterhaald worden en de ‘insluiper’ kon zijn eigen laptop aansluiten op het systeem van de gemeente. Zo konden enkele digitale kopieën van id-bewijzen worden ingezien. Bij het verzenden van een phishingmail bleek die door bijna een kwart van de ambtenaren geopend te worden. De Rekenkamer vindt dat er snel verbeteringen moeten worden doorgevoerd.

Extra pincode en bezoekerspassen

Ambtenaren zouden voortaan niet alleen met een wachtwoord moeten inloggen op de pc, maar met een wachtwoord en een toegezonden pincode. Ook moeten wachtwoorden beter opgeslagen worden, bijvoorbeeld in een speciale wachtwoordenkluis. Verder doet de Rekenkamercommissie de aanbeveling om een bezoekersregistratie bij te houden en te werken met bezoekerspassen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen