Skip to main content

Grootschalige phishing: OM eist tot twee jaar gevangenisstraf

Het Openbaar Ministerie Noord-Holland (OM) heeft vrijdag 5 februari tot twee jaar gevangenisstraf geëist tegen een 27-jarige man uit Amsterdam en een 24-jarige man uit Zaanstad. Het OM verdenkt hen van oplichting, computervredebreuk, diefstal met valse sleutel en deelname aan een criminele organisatie. Volgens het OM hebben verdachten in het voorjaar van 2020 tientallen slachtoffers gemaakt in Nederland.

Bankieren in tijden van Corona

Vorig jaar, tijdens de hoogtijdagen van de eerste coronagolf, zijn tientallen mensen slachtoffer geworden van grootschalige phishing, waarvoor het OM de verdachten verantwoordelijk houdt. Volgens het OM handelden zij volgens een vast patroon: de slachtoffers ontvangen een phishingmail, zogenaamd van hun bank, met de titel “bankieren in tijden van Corona”. Zodra het slachtoffer op het linkje in die mail klikt, komt hij of zij op een nep website van de bank, waar klanten wordt gevraagd gegevens aan te leveren, zoals hun telefoonnummer. Die gegevens belanden vervolgens bij de verdachten, waarmee ze inloggen op de bankrekening van het slachtoffer. Daarna krijgt het slachtoffer een telefoontje van de verdachten, waarin zij de corona-angst bij hun slachtoffer nog eens extra aanwakkeren en dat het daarom niet nodig is naar het bankfiliaal te komen. Op deze manier bemachtigen de verdachten telefonisch een TAN-code, waarmee ze een mobiele betaalpas – op hun eigen telefoon – aan de rekening van het slachtoffer koppelen, of waarmee ze geld overmaken naar katvanger-rekeningen. Bij verschillende slachtoffers is op deze wijze voor duizenden euro’s gestolen, terwijl de bank in andere gevallen heeft voorkomen dat tienduizenden euro’s van rekeningen is gehaald.

Dagtaak

Op basis van het onderzoek vindt het OM dat beide verdachten de oplichting, diefstal en hacking grotendeels samen hebben gepleegd in een georganiseerd crimineel verband, terwijl ze hier meerdere weken van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat mee bezig lijken te zijn geweest. Dat blijkt volgens het OM bijvoorbeeld uit laptops en telefoons van de verdachten die vol staan met phishing-software; groeps-chatberichten waarin de verdachten afspraken maken over de phishing; en dat beide verdachten ten tijde van hun aanhouding in dezelfde hotelkamer zijn van waaruit slachtoffers worden gebeld. De officier van justitie ter zitting: ‘’Verdachten hebben zich in georganiseerd verband schuldig gemaakt aan grootschalige phishing. Dit phishen was een volwaardige baan en dagtaak, waarbij werd getracht en beoogd honderden slachtoffers per maand te maken.’’

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen