Skip to main content

Gemeente Utrecht gaat informatiebeveiliging verbeteren: Dit had nooit mogen gebeuren

Met een goed verhaal én een dagpas wandelde een mysterie guest zo het Stadskantoor en Stadhuis van Utrecht binnen. De gemeente is ervan geschrokken en neemt maatregelen om de beveiliging zowel binnen als buitenshuis aan te pakken. “Dit had nooit mogen gebeuren.”

Gelukkig, het waren geen hackers of andere kwaadwillenden die het op de gemeente hadden voorzien. Maar de belangrijkste conclusie uit het rapport van Rekenkamer Utrecht is toch wel dat het mogelijk is informatie die in principe vertrouwelijk of geheim is, in te zien. De Rekenkamer voerde tussen september en december 2020 een onderzoek uit binnen de gemeente. De onderzoekers bekeken documenten, interviewden medewerkers én stuurden dus een undercover-onderzoeker om te kijken hoe moeilijk (of makkelijk) het eigenlijk is de verschillende afdelingen binnen te dringen.

“Dat vind ik echt vervelend om te horen, dat dit kon gebeuren”, zegt wethouder Linda Voortman vandaag. Informatiebeveiliging valt binnen haar dossier en hoewel ze blij is dat er inzichtelijk is gemaakt wat beter kan, is het toch pijnlijk dat iemand zo makkelijk vertrouwelijke gegevens kon inzien.

RTV Utrecht wil natuurlijk weten wat voor verhaal de onderzoekers gebruikten bij het regelen van de toegangspas en welke documenten ze dan precies hebben gezien. Maar die informatie blijft geheim. “Doel van het onderzoek was om te kijken of informatie kon worden ingezien die in principe vertrouwelijk of geheim is, dat bleek mogelijk”, zegt een woordvoerder van Rekenkamer Utrecht.

Verder lezen bij de bron

IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen