Skip to main content

Kennisdelen over risicomanagement: de aanpak van Heerenveen

Leuk was het niet, maar een aanzienlijk tekort op het grondbedrijf – jaren geleden – leverde de gemeente Heerenveen uiteindelijk ook iets goeds op: een integrale blik op risicobeheersing. Concerncontroller Marieke Geijtenbeek deelde de aanpak van Heerenveen in een bijeenkomst van het RPO. 

Het RPO (Risico Platform Overheden) is de professionele community van gemeentelijke concerncontrollers en risicomanagers. In Heerenveen zit concerncontrol in één team met de adviseurs Organisatie en Ontwikkeling en K & A, kwaliteit en analyse, Geijtenbeek is naast concerncontroller leidinggevende. De afdeling gaat zoveel mogelijk aan de voorkant in gesprek over sturing, ontwikkeling en inrichting van de organisatie. In 2014 kwam de gemeente onder preventief provinciaal toezicht. Geijtenbeek, die kort daarna concerncontroller werd, maakte werk van een aanpak voor risicomanagement.

Klein beginnen

Bij de start begon het klein: in een workshop werd met elke afdeling de top 5 van risico’s vastgesteld. Inmiddels maken de afdelingsmanagers een jaarplan op A3-formaat met aan de achterkant een overzicht van budgetten, personeelsdata en risico’s. Driemaal per jaar gaan de afdelingshoofden met concerncontrol in gesprek over de risico’s van hun afdeling. ‘Zo blijft risicomanagement onder de aandacht,’ zegt Geijtenbeek. De werkwijze kreeg snel draagvlak in de organisatie; het college van B & W stond er volop achter en door klein te beginnen was het behapbaar. Intussen hebben Geijtenbeek en haar collega’s het risicomanagement uitgebouwd tot een compleet dashboard dat verder gaat dan alleen de financiële risico’s. ‘Het gaat er uiteindelijk ook om of je de doelen (publieke waarde) behaalt.’

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen