Waarom stijgen de kosten van datalekken tot recordhoogtes?

Het is misschien gemakkelijk om de recordkosten van datalekken toe te schrijven aan de COVID-19-pandemie. Maar als men beter toekijkt, krijgt men een genuanceerder beeld.

In 2020 is elk cybersecurity-verhaal natuurlijk op de pandemie gefocust. Deze unieke crisis en de digitale transformatie die erdoor versnelde, hebben het aanvalsoppervlak van bedrijven vergroot en zowel middelen als aandacht afgeleid van vitale beveiligingsprojecten. Daar uit het IBM rapport «Cost of a Data Breach Report 2021 blijkt dat de kosten van datalekken ongekend hoog waren, is het gemakkelijk om COVID-19 de schuld te geven. Maar dat is niet het complete verhaal.

Sinds enkele jaren nemen de kosten van inbreuken toe. Hoewel de stijging van vorig jaar uitzonderlijk is, is het duidelijk dat veel organisaties, ondanks ze meer dan ooit aan beveiliging gingen besteden, nog steeds niet de gewenste resultaten behalen.

Datalekken in 2020

Het rapport, nu in zijn 17 de editie, geeft nuttige informatie over hoe goed organisaties het doen in het vinden, beheersen en verhelpen van incidenten – want hoe langer een inbreuk onopgemerkt blijft, hoe meer die gaat kosten. Deze kosten worden toegeschreven aan vier hoofdgebieden:

Detectie en escalatie – inclusief forensisch onderzoek, auditing, crisisbeheer en communicatie.

Verloren business – inclusief systeemuitval, bedrijfsstoringen, verloren klanten en reputatieschade. Dit jaar was dit het grootste deel (38%) van de kosten verbonden aan inbreuken.

Kennisgeving – aan betrokken personen, regelgevers en externe deskundigen.

Reactie na inbreuk – inclusief problemen met helpdesk, kredietbewaking voor klanten, creëren van nieuwe accounts/creditcards, juridische kosten, kortingen op producten en boetes van regelgevende instanties.

In totaal stegen de kosten van datalekken met 10%,  van 3,86 miljoen dollar vorig jaar (last year’s report) naar 4,24 miljoen dollar. Voor “mega-inbreuken”, met tussen de 50 en 65 miljoen records, bedroegen de gemiddelde kosten 401 miljoen US $, een meer bescheiden stijging van 2% ten opzichte van 392 miljoen US $  in 2020.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de OR bij privacy op de werkvloer
De ondernemingsraad (OR) speelt een belangrijke rol in een organisatie, ook op het gebied van privacy op de werkvloer.
Het belang van patchmanagement
Als we het hebben over informatiebeveiliging, komen de termen patches en patchmanagementproces vaak voorbij. Maar wat betekenen deze termen nu eigenlijk? Waarom is patchmanagement zo belangrijk? En hoe richt je zo’n proces dan in? In deze blog lees je hoe je hier zelf mee aan de slag kan.
De AVG versus de Wet politiegegevens (Wpg)
: Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). Maar ook als gemeente heb je te maken met de Wpg, namelijk bij het werk van Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s). In deze blog leggen we uit hoe de AVG en Wpg van toepassing zijn op het werk van Boa’s en waar je als gemeente aan moet voldoen bij het verwerken van gegevens.

Meer recente berichten

BoF: Gemeenten hebben AVG basis nog steeds niet op orde
Verder lezen
Incidentresponsplan Ransomware
Verder lezen
Nederlandse datacenters en DNS providers krijgen zorg en meldplicht
Verder lezen
Nederlandse gemeenten sturen onbewust data naar VS
Verder lezen
Overheden kunnen elkaar straks waarschuwen over criminele praktijken
Verder lezen
Wat hebben we geleerd van cyberaanvallen op kritieke infrastructuur?
Verder lezen
NCTV: Risico op ontwrichting groter door scheefgroei dreiging en weerbaarheid
Verder lezen
Een op de vijf IT beslissers heeft weinig vertrouwen in databescherming en privacy van de cloud
Verder lezen
Beschermt de Autoriteit Persoonsgegevens privacy, of verstoort ze de vrije markt?
Verder lezen
Het is geen keuze, beveilig die digitale ramen
Verder lezen