Skip to main content

Datalekken hardnekkig probleem bij Samen Veilig en Veilig Thuis

Na meerdere incidenten lukt het Jeugdzorgbedrijf Samen Veilig Midden Nederland nog steeds niet om het veelvuldig lekken van gegevens te voorkomen. Na een groot datalek in 2019 is het ook de afgelopen jaren meerdere keren misgegaan. De laatste twee jaar zijn er meerdere incidenten geweest van mails met persoonlijke informatie die verstuurd werden naar willekeurige derden.

Het is te lezen in interne notulen van het jeugdzorgbedrijf. Ook meldde zich bij RTV Utrecht een slachtoffer van meerdere datalekken. Haar dossier ging tot haar afschuw naar een wildvreemde, terwijl ze zelf informatie uit een heel ander dossier kreeg toegestuurd.

Het bedrijf kwam eerder in het nieuws toen ze vergaten een website te sluiten. Destijds lagen er duizenden dossiers op straat. In 2019 onthulde RTL Nieuws dat 3.278 dossiers van 2.702 kinderen per ongeluk openbaar gemaakt zijn. In de dossiers staat uiterst gevoelige informatie, zoals psychische stoornissen, details over seksueel misbruik en zelfmoordpogingen. Het lek ontstond bij een naamsverandering. De oude website werd niet goed afgesloten. Anderen kochten het domein, en openden een e-mailserver, met daarop oude e-mailadressen. In die mailboxen kwamen de duizenden dossiers binnen, zonder dat Samen Veilig het opmerkte.

Dat het veel vaker fout gaat met vertrouwelijke informatie bij Samen Veilig, bleek eerder dit jaar uit correspondentie die RTV Utrecht heeft ingezien. In 2017, gelijktijdig met het grote datalek verloor een medewerker van het bedrijf twee tassen met vertrouwelijke dossiers van diverse clienten. De dossiers werden uit zijn auto gestolen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen