Skip to main content

Kengetallen kosten-batenanalyse van de Interbestuurlijke Datastrategie Nederland

In navolging van de interbestuurlijke datastrategie Nederland waarbij het raamwerk is gegeven voor een verhoogde data-ambitie, schets van een data-eindstaat en de stappen om daar te komen, is een kengetallen-kostenbatenanalyse gemaakt. Deze analyse strekt tot doel om een eerste inschatting te geven op de directe en indirecte kosten en baten van de datastrategie. Het gaat hierbij nadrukkelijk om een eerste inschatting, dit document is niet een volledige MKBA maar alleen een initiele KBA gebaseerd op kengetallen.

Probleemanalyse

Gebruik van data biedt grote kansen om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven zoals de coronacrisis, de energietransitie of de schuldproblematiek. De maatschappelijke waarde van datagedreven werken zit in snellere en betere dienstverlening, gerichter en beter geinformeerd beleid, en beter toezicht. Een deel van de baten komt direct bij burgers en bedrijven terecht, een deel bij de overheid.

In het gebruik van data kan de overheid acteren vanuit verschillende rollen: dienstverlenend, beleidsmatig, toezichthoudend, uitvoerend en/of faciliterend1. In elk van deze rollen kan meer en beter gebruik van data significante waarde opleveren. Deze potentiele waarde gaat de overheid niet realiseren door op de huidige weg verder te gaan. Binnen overheidsorganisaties worden weliswaar veel experimenten met data uitgevoerd, maar deze experimenten lopen vaak vertraging op, onvoldoende pilots komen tot opschaling, en er wordt dubbel leergeld betaald. De oorzaken hiervan liggen op de vlakken van besluitvorming en cultuur, invulling van systeemfuncties en expertise in de praktijk. Het is daarom noodzakelijk om een nieuwe datastrategie te ontwikkelen waarbij het potentieel van data veel meer dan nu wordt benut.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?
Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?
Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

Europese wetgeving rond digitale weerbaarheid: wat is op wie van toepassing?
Verder lezen
Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek
Verder lezen
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand
Verder lezen
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen
Verder lezen
Ciso en cio groeien naar elkaar toe
Verder lezen
Intern advies over digitaal oorlogsarchief toch openbaar
Verder lezen
De European Health Data Space: een nieuwe stap voor data uitwisseling en innovatie in de gezondheidszorg
Verder lezen
Crisisbeheer: voorbereiden op cyberaanvallen
Verder lezen
DNB waarschuwt voor internationale spanningen en cyberaanvallen
Verder lezen
RDI en AP: alle toezichthouders moeten toezien op ai
Verder lezen