Kengetallen kosten-batenanalyse van de Interbestuurlijke Datastrategie Nederland

In navolging van de interbestuurlijke datastrategie Nederland waarbij het raamwerk is gegeven voor een verhoogde data-ambitie, schets van een data-eindstaat en de stappen om daar te komen, is een kengetallen-kostenbatenanalyse gemaakt. Deze analyse strekt tot doel om een eerste inschatting te geven op de directe en indirecte kosten en baten van de datastrategie. Het gaat hierbij nadrukkelijk om een eerste inschatting, dit document is niet een volledige MKBA maar alleen een initiele KBA gebaseerd op kengetallen.

Probleemanalyse

Gebruik van data biedt grote kansen om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke opgaven zoals de coronacrisis, de energietransitie of de schuldproblematiek. De maatschappelijke waarde van datagedreven werken zit in snellere en betere dienstverlening, gerichter en beter geinformeerd beleid, en beter toezicht. Een deel van de baten komt direct bij burgers en bedrijven terecht, een deel bij de overheid.

In het gebruik van data kan de overheid acteren vanuit verschillende rollen: dienstverlenend, beleidsmatig, toezichthoudend, uitvoerend en/of faciliterend1. In elk van deze rollen kan meer en beter gebruik van data significante waarde opleveren. Deze potentiele waarde gaat de overheid niet realiseren door op de huidige weg verder te gaan. Binnen overheidsorganisaties worden weliswaar veel experimenten met data uitgevoerd, maar deze experimenten lopen vaak vertraging op, onvoldoende pilots komen tot opschaling, en er wordt dubbel leergeld betaald. De oorzaken hiervan liggen op de vlakken van besluitvorming en cultuur, invulling van systeemfuncties en expertise in de praktijk. Het is daarom noodzakelijk om een nieuwe datastrategie te ontwikkelen waarbij het potentieel van data veel meer dan nu wordt benut.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

10 veelgemaakte fouten bij het configureren, beheren en beveiligen van systemen
Tien veelgemaakte fouten bij het configureren, beheren en beveiligen van systemen zorgen ervoor dat cybercriminelen nog altijd weten in te breken bij organisaties en toegang krijgen tot netwerken en data. Welke tien fouten zijn dit en hoe kan je deze aanpakken? Je leest het in deze blog!
Wat zijn mijn plichten als verwerkingsverantwoordelijke?
Als gemeente ben je in veel gevallen verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens die je verwerkt. Wanneer je verwerkersverantwoordelijke bent, horen hier een aantal plichten bij. Welke dit zijn, lees je in deze blog.
Wachtwoorden beheren? Gebruik een wachtwoordmanager!
De BIO schrijft voor dat gemeenten een wachtwoordmanager beschikbaar moeten stellen aan hun medewerkers. Maar wat is een wachtwoordmanager nu precies? Wat zijn de voordelen? En hoe veilig zijn ze? Je leest het in deze blog!

Meer recente berichten

Informatiemanagement op school, het belang van informatiebeveiliging en privacy
Verder lezen
Ransomware en malware steeds meer gebruikt in aanloop naar fysieke oorlog
Verder lezen
Handreiking AT helpt bij voorbereiding op telecom of IT uitval
Verder lezen
Geen camera s in Park16hoven, D66: privacy, privacy, privacy
Verder lezen
AP waarschuwt WK gangers voor Qatarese apps
Verder lezen
Cyber Sessions The time is now
Verder lezen
Een hack volledig uitsluiten is niet te doen
Verder lezen
Kaag: digitale euro is er voorlopig nog niet, voorwaarden privacy belangrijk
Verder lezen
iCloud voor Windows heeft enorm privacy probleem
Verder lezen
Poets die securitycultuur op!
Verder lezen