Skip to main content

Toenemende digitale dreiging vereist meer focus op cyberweerbaarheid

De Nederlandse digitale infrastructuur wordt bedreigd. Winkelketens, zorginstellingen en industrie zijn steeds vaker doelwit van cyberaanvallen. En zelfs vitale diensten als onze energievoorziening en telecommunicatie hebben te maken met digitale dreiging. Dat kan leiden tot manipulatie, uitval en ernstige schade. Uiteindelijk kan het zelfs leiden tot maatschappelijke ontwrichting. Reden voor Agentschap Telecom het toezicht op cyberweerbaarheid te intensiveren.

Kwaliteit en betrouwbaarheid mobiele netwerken

Om uitval en manipulatie van netwerken te voorkomen, moeten operators alles in het werk stellen hun netwerken veilig en betrouwbaar te houden. Agentschap Telecom controleert daarom of ze voldoen aan de eisen die de ministeriele Regeling veiligheid en integriteit telecommunicatie stelt. Na een periode van voorlichting en voorbereiding, start het agentschap in oktober met gerichte inspecties op dit vlak.

Aanbieders van communicatie diensten als Whatsapp en Skype vallen vanaf dit jaar ook onder het toezicht van Agentschap Telecom. In verband met het maatschappelijke belang geldt ook voor dergelijke over‐the‐top diensten (OTT) een verplichting om op basis van de zorgplicht alle maatregelen te nemen die nodig zijn om verstoring of uitval te voorkomen. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen