Skip to main content

Meldproces datalekken bezorgt gemeenten veel werklast

Een foutje dat leidt tot een datalek is snel gemaakt, maar daarna begint een tijdrovend proces waarbij meerdere afdelingen van een organisatie moeten aanhaken om de melding compleet te maken. Het aantal datalekken stijgt al jaren, de werklast zorgt voor frustraties bij gemeenten blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur, AG Connect en iBestuur.

In 2017 werden er 484 datalekken bij het openbaar bestuur gemeld. In 2021 zijn dat er bijna 5.000. Vrijwel altijd gaat het om menselijke fouten, zoals een verkeerde bijlage in een mail, een e-mail naar een verkeerd adres of een verkeerd verstuurde brief, zo wordt duidelijk uit de antwoorden.

Verhoogd bewustzijn

Uit een onderzoek van Binnenlands Bestuur, AG Connect en iBestuur onder 63 gemeenten ontstaat het beeld dat gemeenten zich de afgelopen jaren veel beter bewust zijn geworden van datalekken. Het is volgens gemeenten zelfs de voornaamste oorzaak van de stijging. Organisaties zien dat vaak als positief: meer datalekken is een bevestiging van het verhoogde bewustzijn. Maar er zijn ook zorgen over de werklast die door al die meldingen blijft toenemen. 53 van de 63 gemeenten voorzien dat die trend de komende jaren doorzet. Vier gemeenten vinden de huidige ­werklast al niet meer uitvoerbaar.
Het aantal datalekken waarbij sprake is van een risico bedraagt nog geen kwart van het totaal aantal datalekken. In die zin staat de werklast niet in verhouding tot het beoogde doel, zo geeft een woordvoerder van gemeente Amsterdam aan. Maar elk datalek moet serieus genomen worden en hoewel bij de overgrote meerderheid geen sprake is van een risico, moeten deze wel worden uitgezocht, bijgehouden worden in de administratie en waar nodig gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
Hoe kun je contractmanagement implementeren?
: Contractmanagement zorgt ervoor dat alle afspraken en verplichtingen in een zakelijk contract goed worden nageleefd en beheerd, vanaf het moment dat het contract wordt ondertekend tot het einde ervan. Maar wat houdt contractmanagement eigenlijk in? En hoe kan je dit goed implementeren?
De rol van de lijnmanager op het gebied van privacy
In onze wereld, met alle informatietechnologie, is privacy belangrijker dan ooit. Als lijnmanager heb je een belangrijke rol om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de regels van de van de organisatie houdt. Maar wat houdt deze rol precies in en welke verantwoordelijkheden komen daarbij kijken? Dat lees je in deze blog.

Meer recente berichten

Digital Trust Center waarschuwt meer ondernemers
Verder lezen
Eerste Kamer ook akkoord met Tijdelijke wet cyberoperaties
Verder lezen
Handhavers Dijk en Waard uitgerust met bodycams en handboeien. Mensen gedragen zich bewuster als ze weten dat ze gefilmd worden
Verder lezen
Franse privacytoezichthouder geeft AVG boetes voor SHA 1 en TLS 1.0 gebruik
Verder lezen
NIS2 Quickscan helpt organisaties bij voorbereiding op nieuwe cyberwet
Verder lezen
Bedrijven in industrie en handel vaker slachtoffer ransomware
Verder lezen
Aparte wet nodig voor gezichtsherkenning
Verder lezen
Norea: gepokt en gemazeld in it audits en privacy
Verder lezen
LockBit keert terug met bijgewerkte encryptors en nieuwe servers
Verder lezen
Russische hackers leggen Belgische overheidswebsites tijdlang plat
Verder lezen