Zo maakte Rotterdam duidelijk wie verantwoordelijk is voor data

Rotterdam heeft de verantwoordelijkheid voor data duidelijk belegd onder haar medewerkers. De gemeente wil het hergebruik van data en de kwaliteit van die data blijvend verbeteren. En dat vereist grip op data. En grip op data vereist sturing, beheer en duidelijkheid over wie eigenaar is van data en daar dus verantwoordelijk voor is. Oftewel: data governance.

Als het om data gaat spreken we liever niet over eigenaarschap hebben, maar over verantwoordelijkheid nemen. Als dataverantwoordelijkheid niet goed belegd is, weet je niet tot wie je je moet wenden bij vragen over de datakwaliteit, de levering of bij problemen over de data.
Bij het afsluiten van datacontracten, zoals gegevensleveringsovereenkomsten spreken de verantwoordelijken met elkaar af met welk doel en onder welke voorwaarden de data gebruikt mogen worden en hoe de data geleverd worden. We moeten dus op zoek naar de verantwoordelijken.

Om dataverantwoordelijkheid in te kunnen voeren zijn we op zoek gegaan naar structuren die er al zijn en bestaande wetten.

Maar waar moet je beginnen bij een gemeente met de omvang van Rotterdam? De gemeente heeft meer dan 15.000 medewerkers, verdeeld over zes grote clusters. Omdat data overal zitten, werken zij in honderden processen voor de inwoners en bedrijven in de stad. Het gaat van vuilnis ophalen en paspoorten tot vergunningen afgeven, et cetera.
Om dataverantwoordelijkheid in te kunnen voeren zijn we op zoek gegaan naar structuren die er al zijn en bestaande wetten. Daarin is al veel te vinden over wie voor welke data verantwoordelijk is.

Structuren

Nederlandse gemeenten worden bestuurd op basis van de Gemeentewet, waarin aan de raad, het college van burgemeester en wethouders en aan de burgemeester bevoegdheden zijn toegekend voor bijvoorbeeld het nemen van besluiten en het sluiten van contracten. Die bevoegdheden kunnen worden uitgeoefend door ambtenaren op basis van mandaten en volmachten. Voor ieder werkproces behoort duidelijk te zijn wie bevoegd en verantwoordelijk is, eindverantwoordelijk is altijd het gemeentebestuur. Dat geldt ook voor het beheer en de verwerking van gegevens. En de beslissingen om data te delen, zowel intern als extern.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Voldoe je als gemeente aan de AVG?
Veel gemeenten hebben zich de afgelopen jaren met de AVG beziggehouden om ervoor te zorgen dat zij AVG-proof zijn. Met de AVG ben je alleen nooit ‘klaar’. Privacy is namelijk een continu proces. Maar hoe weet je of je als gemeente voldoet aan de AVG?
Behaviour by Design?
Alleen technische beveiligingsmaatregelen nemen om incidenten te voorkomen is nooit genoeg. Uiteindelijk draait het om het gedrag van mensen. Maar hoe zorg je voor bewuste medewerkers? Ofwel, hoe maak je bewustwording tot een succes?
Gezichtsherkenning een inbreuk op de privacy?
Gezichtsherkenning is een methode om de identiteit van personen te ontdekken of te controleren aan de hand van hun gezicht. Privacyorganisaties maken zich zorgen over de opmars van slimme camera’s met gezichtsherkenning. Want hoe zit het met het waarborgen van de privacy?

Meer recente berichten

Nieuwe AVG boetes, dit verandert er
Verder lezen
NCSC mag in afwachting van wet in noodsituaties dreigingsinformatie delen
Verder lezen
Waar gaat uw security budget naartoe?
Verder lezen
Nog veel meer mogelijk met studiedata als privacy in orde is
Verder lezen
Superscience: privacy moeilijk? Een mythe!
Verder lezen
EU veroordeelt Russische cyberaanvallen op Oekraine
Verder lezen
Security draait om mensen
Verder lezen
GGD biedt schadevergoeding van 500 euro voor slachtoffers van datalek
Verder lezen
Een beetje minder privacy op WhatsApp om kinderen te beschermen? De emoties maken het debat lastig
Verder lezen
Brits NCSC waarschuwt bedrijven 33 miljoen keer voor malware en open poorten
Verder lezen