Skip to main content

AP: Miljoenen slachtoffers door datalekken bij IT leveranciers

De Autoriteit Persoonsgegevens schat dat zo n zeven miljoen mensen het afgelopen jaar slachtoffer werden van in totaal 28 verschillende datalekken bij IT leveranciers. De waakhond verlegt daarom steeds meer de focus naar IT leveranciers. Door onder meer angst voor reputatieschade falen zij in het tijdig inlichten van slachtoffers.

In algemene zin nam het aantal datalekmeldingen het afgelopen jaar met 4 procent toe tot bijna 25.000, zo blijkt uit de Datalekkenrapportage 2021 van de Autoriteit Persoonsgegevens. Opvallend daarbij is dat het aantal datalekmeldingen door cyberaanvallen zoals phishing en malware bijna is verdubbeld. Cyberaanvallen veroorzaakten vorig jaar nog 5 procent van alle meldingen, dit jaar is dat 9 procent. 

IT-leveranciers spelen bij deze datalekken een sleutelrol, omdat zij een steeds meer gewild doelwit zijn voor hackers. Ze slaan gegevens op en leveren softwarepakketten of digitale werkplekken. Zo zijn ze verbonden aan enorm veel organisaties, die na een geslaagde aanval worden meegetrokken, zo lichten privacy-experts van de AP tijdens de presentatie van de rapportage toe. IT-leveranciers zijn daarom voor criminelen goud waard en een populairder wordend doelwit.

IT-bedrijven lichten slachtoffers niet in

In totaal zijn er in 2021 28 meldingen gemaakt van datalekken bij IT-leveranciers. Dat zorgde weer voor 18.000 meldingen van organisaties die zakendoen met de IT-leveranciers in kwestie. De schatting van de AP is dat er met deze 28 lekken bij IT-leveranciers vorig jaar in totaal minimaal zeven miljoen slachtoffers zijn. Lang niet ieder slachtoffer werd hierover geinformeerd en dat is een grote zorg voor de privacywaakhond.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen