Skip to main content

Inperking privacy door cyberwet legitiem

De uitbreiding van de afluisterbevoegdheden van de inlichtingen en veiligheidsdiensten is noodzakelijk om toekomstige cyberdreigingen het hoofd te kunnen bieden. Privacybescherming en uitvoerbaarheid hoeven elkaar niet in de weg te staan.

Sinds 1 april ligt er een wetsvoorstel ter consultatie voor een tijdelijke aanpassing van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv 2017). Deze sleepwet bepaalt of en hoe de inlichtingendiensten (AIVD en MIVD) telefoon- en internetverkeer mogen afluisteren of aftappen.

Gelukkig legt de wet de afluisterbevoegdheid van de inlichtingendiensten wel aan banden. Zij mogen niet iedereen zomaar afluisteren. Voordat bijvoorbeeld internetkabels mogen worden afgetapt, moet de onafhankelijke Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB) toestemming geven.

Sinds de invoering van de Wiv 2017 is echter gebleken dat die een aantal dringende aanpassingen behoeft. Eerder dit jaar zei voormalig minister Henk Kamp (Defensie) dat de Nederlandse inlichtingen- en veiligheidsdiensten slagvaardiger moeten worden. Volgens hem is Nederland met de handen op de rug gebonden terwijl landen als Rusland en China kunnen doen wat ze willen, hebben wij ethische principes en regels.

Minder toezicht

In het wetsvoorstel is opgenomen dat de inlichtingendiensten geautomatiseerde netwerken mogen scannen zonder toestemming vooraf. Het doel van het verkennen is om inzicht te krijgen in hoe een bepaald netwerk in elkaar zit. Bijvoorbeeld door in kaart te brengen welke hard- en software er is. Bij dit verkennen wordt er dus nog niet gehackt.

Kunnen de inlichtingendiensten dan ongecontroleerd deze bevoegdheid inzetten? Nee. De toezichthouder op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD) gaat achteraf controleren of er wel rechtmatig is verkend. De gedachte is dat toezicht achteraf beter aansluit bij de dynamiek van de cyberaanpak.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen