Skip to main content

Incidentresponsplan Ransomware

Ransomware kan organisaties op een zeer verstorende manier raken. En wat doe je dan? Of hoe kun je je voorbereiden? Op deze vragen geeft het NCSC met het incidentresponsplan ransomware een antwoord. Elk incident en elke organisatie is natuurlijk anders. Het incidentresponsplan biedt daarom geen pasklare oplossing voor alle mogelijke situaties, het is meer een inspiratiebron om snel mee aan de slag te gaan. En daarmee de digitale weerbaarheid van organisaties te vergroten.

Want snelheid telt in het geval van een ransomware aanval. Zeker op het moment dat je als organisatie kwaadwillenden op je netwerk aantreft en de ransomware nog niet uitgerold is. Dan is het zaak zorgvuldig – en niet overhaast – de incidentresponscyclus te doorlopen. Hoe ga je te werk om de inbreuk in te perken, de misbruikte kwetsbaarheid te verhelpen, de malware die al is uitgerold te verwijderen en criminelen daarna op zo n manier buiten de deur te houden dat het veel lastiger wordt om opnieuw in te breken? En een cruciale vraag is ook: hebben ze al gegevens weggesluisd?

Als de ransomware wel heeft toegeslagen, wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Dan is herstel het eerste wat moet gebeuren. Maar ook dan is het zaak om parallel aan de herstelwerkzaamheden de incidentresponscyclus te doorlopen. Om te bepalen welke malware is ingezet, zodat ook mogelijke restanten of achterdeuren verwijderd kunnen worden en ervoor te zorgen dat inbrekers niet alsnog opnieuw toegang kunnen krijgen. Een complexe operatie waarbij met veel aspecten rekening gehouden moet worden.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen