Skip to main content

Datalek bij gemeente Groningen door menselijke fout

Door een menselijke fout door een medewerker van de gemeente Groningen, zijn de e mailadressen van 450 inwoners op straat komen te liggen. De persoon in kwestie wilde deelnemers aan het traject Ondernemen vanuit de bijstand een e mail sturen. De mailadressen werden echter niet in het bcc veld geplaatst, maar per ongeluk naar het cc veld gekopieerd.

Medewerker verwart cc- en bcc-veld

Om Groningers die in de bijstand zitten uit hun situatie te helpen, startte de gemeente vorig jaar het traject Ondernemen vanuit de bijstand. Iedereen die het afgelopen jaar had deelgenomen aan het initiatief, ontving begin september een e-mail van de gemeente. Daarin wilde het gemeentebestuur deelnemers informeren over evenementen, webinars en andere relevante zaken.

Om toegang te krijgen tot alle relevante documenten, had de gemeente Groningen een online omgeving opgezet via Microsoft Teams. De gemeente waarschuwde deelnemers dat hun e-mailadres zichtbaar was bij anderen en dat deelname dus vrijwillig was.

Daarbij ging het goed mis. In plaats van de e-mail met deze waarschuwing in het bcc-veld te plaatsen, belandde de mails in het cc-veld. Bcc staat voor blind carbon copy, cc voor carbon copy. Het grote verschil tussen beide invoervelden is dat de e-mailadressen in het bcc-veld onzichtbaar zijn. De mailadressen die bij cc worden ingevoerd, zijn zichtbaar voor alle ontvangers.

Gemeente meldt datalek bij Autoriteit Persoonsgegevens

Doordat een medewerker per ongeluk de e-mails kopieerde naar het cc-veld in plaats van het bcc-veld, belandden 450 e-mailadressen op straat. Technisch gesproken is er dan sprake van een datalek. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt dat er melding is gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen