Skip to main content

Hoe Rotterdam haar informatiehuishouding verbetert met procesmanagement

Rotterdam wil zijn informatiehuishouding nog beter op orde krijgen. De gemeente is al een eind op weg. Volgens Melissa Hartsink kan procesmanagement voor veel winst op dit vlak zorgen. 

Zonder het te beseffen creeren en verwerken we als persoon iedere seconde veel gegevens. Laat staan hoeveel dit is binnen een organisatie, zoals binnen een gemeente. Enerzijds creeer je als medewerker gegevens, zoals bij het opstellen van een subsidieregeling. Anderzijds creeert de klant gegevens, zoals een burger die zijn naam registreert bij aanvraag van een paspoort.

Het verkrijgen of creeren van deze gegevens is essentieel om te komen tot een betrouwbare dienstverlening of productlevering. Wie wat doet met die gegevens en in welke volgorde is bepalend voor de kwaliteit van de dienstverlening, daarom is procesmanagement belangrijk. Een medewerker van bijvoorbeeld de meldkamer ontvangt, verzamelt en analyseert alle gegevens over een melding, zodat de uitvoerder met deze informatie verder kan. Continue informatieuitwisseling vindt zowel binnen als tussen processen plaats. Je organisatie kan je alleen besturen en beheersen als je weet welke gegevens je nodig hebt en waar je deze in het proces gebruikt en creeert.

Dit is een actueel onderwerp binnen gemeente Rotterdam, die continu werkt aan een betere, efficiente, klantgerichte, betrouwbare dienstverlening en transparante beleids- en besluitvorming. Daarvoor staat het op orde brengen van de informatiehuishouding hoog op de agenda en is het onderdeel gemaakt van de interne control- en sturingsdashboards. Informatiehuishouding gaat zowel over informatiebeheer als procesmanagement. Rotterdam beschikte al over goede kennis van deze vakdisciplines, maar vooral op het gebied van procesmanagement leek nog winst te halen om dit adequater en professioneler op te zetten.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?
Van code naar vertrouwen: bouw het veilig
Software is overal. Maar hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van software? Is de software bestand tegen hackers, datalekken en technische verstoringen?
Wat kunnen gemeenten leren van het Sectorbeeld Overheid 2024?
In oktober 2024 heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het ‘Sectorbeeld Overheid 2024’ gepubliceerd. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en aanbevelingen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

EDPB: dataverzoek van niet EU overheid mag je vaak negeren
Verder lezen
Cybersecuritybedrijven zien AI cyberaanvallen als trend voor 2025
Verder lezen
De NIS2 is van kracht: hoe zit het met de verplichtingen voor bestuurders?
Verder lezen
Organisaties vragen EU ministers om encryptie en privacy te respecteren
Verder lezen
Duizenden datalekken dit jaar door verkeerd geadresseerde post en e mail
Verder lezen
NIS2: Stel geen onnodige vragen aan je leveranciers
Verder lezen
Deepfakes zaaien twijfel over betrouwbaarheid identitymanagement en authenticatie
Verder lezen
Informatiegestuurd werken helpt BOA s effectiever en veiliger handhaven
Verder lezen
Vrijwel elk industrieel bedrijf getroffen door cyberaanvallen
Verder lezen
Waarom Amersfoort een groter probleem heeft dan alleen een datalek
Verder lezen