Skip to main content

DNB ziet cyberdreiging toenemen terwijl basismaatregelen niet altijd op orde zijn

Cyberrisico s zijn reeel. DNB ziet dat cyberdreigingen in de maatschappij toenemen. Dat geldt ook voor de instellingen onder ons toezicht. Voortdurende aandacht voor dreigings en risicoanalyse blijft daarom voor instellingen belangrijk om hun basismaatregelen, het fundament, op niveau te houden. Dit wordt bevestigd in de door DNB uitgevoerde onderzoeken in 2022.

Op basis van eigen onderzoeken bij instellingen en de jaarlijkse uitvraag gericht op informatiebeveiliging (de SBA-IB) verkrijgt DNB inzicht in dit fundament bij verzekeraars, pensioenfondsen, PUO s en PPI s. Hieruit blijkt dat niet alle basismaatregelen bij instellingen effectief zijn ingericht en functioneren. Basismaatregelen die aandacht vragen zijn:

  • Actieve monitoring op cyberrisico s binnen de IT-omgeving
  • Noodzakelijk onderhoud op de beveiliging van IT-systemen, waarin de uitbestedingsketen betrokken wordt
  • Testen van en oefenen met een cyberaanval.

In 2021 heeft DNB een IB-monitor uitgebracht waarin aandacht is besteed aan de belangrijke rol van bestuur voor het op orde krijgen en houden van informatiebeveiliging- en cyberrisico s. Actieve bestuurlijke betrokkenheid en een toereikend kennisniveau over dit onderwerp is ook dit jaar onderwerp in onze onderzoeken. Het belang van kennis en aandacht op het gebied van informatiebeveiliging en cyberrisico s wordt aan veel bestuurstafels onderschreven. Bestuurlijke verankering van dit onderwerp en het op orde brengen en houden van kennis bij bestuurders en intern toezicht behoeft nadrukkelijke aandacht.

Hieronder volgt een toelichting op deze waarnemingen en de bestuurlijke aandacht die instellingen hebben ten aanzien van cyberrisico s. Dit artikel sluit af met een vooruitblik op toezicht door DNB op informatiebeveiliging en cyberrisico s in 2023.

Monitor actief op cyberrisico s binnen de huidige IT-omgeving

Opnieuw heeft 5 procent van de Nederlandse verzekeraars, pensioenfondsen, PUO s en PPI s het afgelopen jaar te maken gehad met ongeautoriseerde toegang tot interne IT-systemen en gegevens door een kwaadwillende. Dit beeld is gelijk aan 2021. De sector geeft aan dat deze trend blijvend is en geslaagde aanvallen zelfs kunnen toenemen. Daarom is het van belang dat instellingen, naast het op orde houden van preventieve basismaatregelen, zich ook richten op de situatie wanneer een kwaadwillende daadwerkelijk ongeautoriseerd toegang heeft gekregen. Uit ons onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de instellingen minder goed in staat is om logging te verzamelen en te analyseren en daarmee mogelijke inbreuken daadwerkelijk te detecteren en – of de impact van een inbreuk te achterhalen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen