Privacy First duikt in de wereld van connected cars
Niet een pc, laptop of tablet maar een auto is de meest krachtige en waardevolle computer die veel mensen in hun bezit hebben. De geavanceerde software en elektronica waar moderne auto s mee zijn uitgerust vergemakkelijken het rijden, wijzen via navigatie de weg en helpen bij het inparkeren. Vandaag de dag is een nieuw voertuig al gauw voorzien van honderd miljoen regels aan programmeertaal.
Het gebruik van computers in auto s is niets nieuws. De eerste geautomatiseerde systemen in voertuigen verschenen al in 1969. De mogelijkheid om de technische staat van een voertuig af te lezen via on-board diagnostics (OBD) werd in de jaren 80 geintroduceerd en in de jaren 90 gestandaardiseerd.
Inmiddels zijn we decennia verder en lijken auto s met name onderhuids nog maar weinig op hun voorgangers. Nieuwe exemplaren zijn vaak elektrisch en beschikken over allerlei rijhulpsystemen (Advanced Driver-Assistance Systems), waarvan er om veiligheidsredenen inmiddels een flink aantal door de EU verplicht is gesteld. Denk aan noodremsystemen, rijbaanassistentie en automatische snelheidsbeperking.
Autotechniek schrijdt logischerwijs voort, maar er is een ontwikkeling in het bijzonder die ten aanzien van autogebruik en mobiliteit zorgt voor radicale verandering: verbinding met het internet. Alle modellen die nu worden gefabriceerd, zijn voorzien van een simkaart en staan te boek als ‘connected. Het aantal connected cars groeit gestaag: in de meeste (Westerse) landen zullen ze binnen enkele jaren in de meerderheid zijn. Dat levert een schat aan nieuwe mogelijkheden op.
Als het aan fabrikanten en overheden ligt worden voertuigen een integraal onderdeel van het Internet of Things. Binnen dat internet der dingen, dat volop in ontwikkeling is, wisselt een oneindig aantal objecten, apparaten en systemen gegevens met elkaar uit. Connected cars staan in verbinding met elkaar (Vehicle-to-Vehicle, V2V), hier en daar al met infrastructuur zoals stoplichten (Vehicle-to-Infrastructure, V2I) en op den duur, zo is de bedoeling, al het andere waarmee een connectie wenselijk of noodzakelijk is (Vehicle-to-Everything, V2X). Dat kunnen ook de smartphones of smartwatches van voetgangers zijn (Vehicle-to-Pedestrians, V2P).
Verder lezen bij de bron- Gegevens 100.000 inwoners Amersfoort gelekt na hack bij softwareleverancier - 12 december 2024
- Logius: Begin op tijd met nieuwe certificaten - 12 december 2024
- Engelse ziekenhuizen vallen wegens cyberincident terug op pen en papier - 11 december 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Gegevens 100.000 inwoners Amersfoort gelekt na hack bij softwareleverancier | Verder lezen | |
Logius: Begin op tijd met nieuwe certificaten | Verder lezen | |
Engelse ziekenhuizen vallen wegens cyberincident terug op pen en papier | Verder lezen | |
AP hekelt plan kabinet voor centrale database met locatiegegevens taxiritten | Verder lezen | |
Proefschrift: Gegevensbescherming en mededinging verweven | Verder lezen | |
Hoe AI anomaliedetectie verbetert en waarschuwingsmoeheid aanpakt in cyberbeveiliging | Verder lezen | |
Europese wetgeving rond digitale weerbaarheid: wat is op wie van toepassing? | Verder lezen | |
Europol: logs, namen en ip adressen belangrijkste data voor politieonderzoek | Verder lezen | |
Gemeente gooit camerabewaking in de strijd tegen onveiligheid Schaepmanstraat Hoogezand | Verder lezen | |
Kleinbedrijf laat subsidiepot cybersecurity nog links liggen | Verder lezen |