Skip to main content

Miscommunicatie in IT security leidt bij 68 procent van de bedrijven tot cybersecurity incidenten volgens onderzoek van Kaspersky  

Kaspersky heeft een wereldwijde enquete georganiseerd bij 1300 bedrijfsleiders om te bepalen in welke mate wederzijds begrip tussen leidinggevenden en beveiligingsteams een invloed heeft op de cyberweerbaarheid van bedrijven.

Meer dan de helft van de Belgische bedrijfsleiders (68 procent) ondervraagd door Kaspersky geeft toe dat een miscommunicatie met de IT-afdeling of het IT-securityteam heeft geleid tot minstens een cybersecurity-incident in hun organisaties. De meerderheid van de niet-IT-managers benoemt dat er een minder goede samenwerking is tussen de verschillende teams (35 procent). De situatie doet hen ook twijfelen aan de vaardigheden en capaciteiten van hun collega s, wanneer de communicatie met IT-security onduidelijk was (20 procent). 

Volgens het recente onderzoek van Forrester analytics besteden bedrijven gemiddeld 37 dagen en 2,4 miljoen dollar (ruim 2,2 miljoen euro) om een cybersecurity-inbreuk op te sporen en te herstellen. De wereldwijde enquete van Kaspersky onder meer dan 1300 bedrijfsleiders, toont aan dat 98 procent van de niet-IT-respondenten al eens geconfronteerd werden met miscommunicatie over IT-security. De communicatiestoring leidt meestal tot ernstige vertragingen bij projecten (71 procent) en cybersecurity-incidenten (68 procent). Respectievelijk 34 procent en 20 procent van de respondenten zegt zelfs meer dan eens met deze problemen te zijn geconfronteerd. Andere negatieve gevolgen zijn een verspild budget (71 procent), het verlies van een gewaardeerde medewerker (65 procent) en verslechterde relaties tussen teams (77 procent). 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen