Boos over hackers? Pak vooral ook zelf je privacy terug
Dat onlangs bleek dat onze persoonlijke gegevens door hackers in handen waren gekomen van criminelen, leidde terecht tot grote onrust in Nederland. Gek genoeg uitten we onze zorg en boosheid hierover massaal via Facebook, Twitter, Alexa en Google Home, LinkedIn, Gmail, Android en de iPad. Dus terwijl we hackers, terecht, hun criminele handelen verweten, zetten we zelf voortdurend de poorten naar onze privegegevens wijd open.
We uiten ziel en zaligheid via platforms waarvan iedereen inmiddels weet dat ze eigendom zijn van datahandelaren. Ook blijven we hun zogenaamd gratis diensten gebruiken, terwijl we weten dat achter Instagram, TikTok en YouTube bedrijven zitten die zelf munt slaan uit onze persoonlijke gedragsgegevens en onze data doorverkopen aan partijen die ons op hun beurt manipuleren.
Dus als je boos of bezorgd bent over je privegegevens op straat, bescherm jezelf dan goed tegen criminelen, maar zorg ook dat de gelegitimeerde datahandel jou niet langer kan raken. Sluit je account bij surveillancebedrijven en stap over op alternatieven die niet in persoonsgegevens handelen. Ruil WhatsApp in voor Signal, kies Nextcloud in plaats van iCloud of Amazon, ga voor eOS van e Foundation op je smartphone, vervang Gmail door ProtonMail en ruil Twitter en Facebook in voor Mastodon.
Juich gerust omdat de politie deze hackers heeft opgepakt, maar juich vooral als je nu ook zelf je privacy gaat terugpakken.
Zorgbureaucratie
Met veel interesse, maar in toenemende mate met frustratie over hun bevindingen, lees ik de columns van Danka Stuijver en Rinske van de Goor. Hun grote wens om patienten en hun belangen voorop te stellen en bureaucratie zo veel mogelijk te vermijden, wordt door velen gedeeld, maar niet altijd gerealiseerd. Wellicht kan mijn ervaring in Zuid-Afrika onlangs enige hoop bieden.
Verder lezen bij de bron- Waarom mag je browser zoveel informatie doorgeven zonder jouw expliciete toestemming? - 26 juni 2026
- Terugblik cyberincident - 26 juni 2026
- Staatssecretaris: artikel verzamelwet gegevensbescherming niet in werking - 25 juni 2026
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Waarom mag je browser zoveel informatie doorgeven zonder jouw expliciete toestemming? | Verder lezen | |
Terugblik cyberincident | Verder lezen | |
Staatssecretaris: artikel verzamelwet gegevensbescherming niet in werking | Verder lezen | |
Ai dwingt ons om risico’s opnieuw te definiëren | Verder lezen | |
EU legt online surveillance door bedrijven onvoldoende aan banden | Verder lezen | |
Kleine groep gebruikers houdt toegang tot Mythos | Verder lezen | |
Autoriteit Persoonsgegevens ontvangt veel klachten over camera’s | Verder lezen | |
AFM: Financiële organisaties moeten grip krijgen op ICT-risico’s en interne controle | Verder lezen | |
AP controleert vanaf 1 juli registratie scanauto’s in algoritmeregister | Verder lezen | |
Digitale soevereiniteit bestaat niet in zwart-wit | Verder lezen |