Binnen vier maanden moeten negentien grote bedrijven voldoen aan de Europese Digital Services Act, DSA. De nieuwe wetgeving moet internetgebruikers beter beschermen tegen schadelijke content en voor meer transparantie zorgen.
Het gaat veelal om Big Tech-bedrijven maar ook Zalando en Booking.com vallen onder de DSA. Volgens privacy-jurist Menno Weij van BDO Legal wordt er nog gekeken of de lijst nog verder aangevuld wordt. De negentien die nu zijn geselecteerd door de Europese Commissie tellen maandelijks minstens 45 miljoen actieve gebruikers.
De DSA-verordening moet volwassen internetgebruikers beter beschermen tegen schadelijke content, reclame en privacyschendingen. De wetgeving maakt het gemakkelijker om bedrijven aan te pakken die kinderporno, opruiend en hatelijk materiaal of desinformatie laten woekeren. Het toezicht wordt scherper en het wordt moeilijker straf te ontlopen.
Met de DSA moet het kwaad op het internet worden bestrijd, aldus Weij. De DSA is de opvolger van de e-commerce richtlijn die iets zegt over de omgang van content, en komt in het speciaal op voor minderjarigen. Weij vindt daarentegen dat Europa een grote broek aantrekt bij de bestrijding van illegale content. Het uitgangspunt bij die e-commerce richtlijn was dat iemand niet aansprakelijk was voor de inhoud, tenzij. Maar, in deze DSA wordt dat principe niet helemaal losgelaten.
Vanuit IB&P houden we je graag op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. We plaatsen iedere werkdag gemiddeld twee nieuwsberichten en bundelen deze elke week in een mooi overzicht.
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog
Voor gegevensverwerkingen met een hoog privacyrisico geldt dat je een DPIA moet uitvoeren. Maar wat doe je met de uitkomsten van een DPIA en hoe zorg je ervoor dat een DPIA geen eenmalige actie is maar over een bepaalde tijd herhaald wordt?