Skip to main content

Zo breng je informatiehuishouding op orde

Naar aanleiding van mijn expertverslag van 1 maart jl. met de titel Wanneer is de informatiehuishouding nou echt op orde? reik ik in deze bijdrage handvatten aan hoe de informatiehuishouding op orde kan worden gebracht.

Op 30 maart jl., tijdens het IPoort-debat Informatiehuishouding en Digital Skills in perscentrum Nieuwspoort zei regeringscommissaris Arre Zuurmond dat er bij veel overheidsorganisaties sprake is van een gebrekkige informatievoorziening en een tekortschietende informatiehuishouding.

Ter onderbouwing verwijst hij daarbij naar drie actuele dossiers: het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid Bewaken en beveiligen. Lessen uit drie beveiligingssituaties waaruit blijkt dat cruciale informatie niet is gedeeld binnen de veiligheidsketen met alle noodlottige gevolgen van dien; de afhandeling van herstelwerkzaamheden in Groningen naar aanleiding van de gasboringen en als derde de Toeslagenaffaire, het verslag van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag Ongekend onrecht.

De redenen van een tekortschietende informatiehuishouding zijn divers: het niet (willen) delen van informatie, een ontbrekend adequaat en goed functionerend documentmanagementsysteem (dms) en het niet op orde hebben en houden van de informatiehuishouding waardoor meerjarige achterstanden zijn ontstaan. Dat terwijl overheidsinformatie vindbaar, juist, volledig, betrouwbaar en duurzaam toegankelijk behoort te zijn voor gebruik.

Letter van de wet

Zuurmond is duidelijk in zijn boodschap: de overheid moet in de spiegel kijken, want zij is degene die de informatiehuishouding niet op orde heeft. De huidige bureaucratische overheid, die volgens de letter van de wet handelt met afgetekende taken, is een achterhaalde verticaal politiek-bestuurlijke organisatie. De vragen vanuit de informatiesamenleving zijn horizontaal; dat vraagt dan ook om horizontale sturing, interactie en verantwoording. Zuurmond pleit voor een responsieve, proactieve overheid die integraal samenwerkt en uit verschillende bronnen een actueel klantbeeld weet te maken voor passend beleid, wet- en regelgeving en dito uitvoering. En deze dient vervolgens in een structurele, cyclische verbeteraanpak (plan, do, check, act) te worden opgevolgd.

Er is in Nederland een transformatie nodig zegt Zuurmond met daarbij vooraf de vraag: waar gaan we naar toe in 2030?  En vervolgens bepalen we daarna voor welk probleem we een oplossing willen bedenken. De overheid heeft momenteel een gebrek aan doen vermogen, ook voor wat betreft digitale vaardigheden, competenties en kennis. Een beetje bijscholing werkt daar niet meer, het vak dient te worden heruitgevonden met verschillende soorten digitale vaardigheden: beleidsmakers met een profiel van kenniswerkers en in de uitvoering het profiel van informatieprofessionals.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen