Skip to main content

Nederlandse bedrijven lopen naar eigen zeggen voor op het gebied van cybersecurity, maar maken het zichzelf onnodig moeilijk

Cybersecurity wordt met de dag belangrijker. De dreiging van onder andere ransomware blijft groeien en met de opkomst van artificial intelligence worden cybercriminelen niet alleen creatiever, maar hebben ze ook een extra middel dat ze aan hun arsenaal kunnen toevoegen. Het is tegenwoordig bijna niet meer de vraag of je wordt getroffen door een cyberaanval, maar wanneer dit het geval is.

Dit blijkt ook uit onderzoek van cybersecuritybedrijf Palo Alto Networks onder 1.300 IT ers op directieniveau in 15 landen.

Van de ondervraagden geeft 96 procent aan dat ze in 2022 te maken hebben gehad met ten minste een cyberaanval. In ruim de helft van de gevallen gaat het om meer dan drie cyberaanvallen.

Onder de Nederlandse respondenten geeft 41 procent aan meer met meer dan 10 incidenten te maken gehad te hebben. Nederlandse bedrijven denken dat de relatief hoge frequentie van cyberaanvallen vooral ligt aan de toegenomen slagkracht van cybercriminelen. Daarmee verwijzen ze onder andere naar grotere budgetten, maar ook technisch betere aanvalsmiddelen.

Nederlandse bestuurders geven tegelijk aan dat ze denken bovengemiddeld beveiligd te zijn. Tegelijk blijven nieuwe investeringen in cyberveiligheid noodzakelijk. Geen enkele ondervraagde verwacht dat de financiele budgetten voor cybersecurity dalen dit jaar. Sterker nog, ze geloven allemaal dat ze tot wel 20 procent zullen toenemen.

Nederlands bedrijf gebruikt gemiddeld 104 tools voor cybersecurity

En wat doet men dan met die groeiende budgetten? Uitgeven aan meer tools en kennis. Maar juist daar maakt vooral Nederland het zich lastig. Waar IT ers wereldwijd met gemiddeld 34 tools werken voor hun gehele cyberbeveiliging, hebben Nederlandse bedrijven er gemiddeld 104.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen