Skip to main content

Inspectie JenV wil duidelijkheid over hackbevoegdheid politie

Voor het vierde jaar op rij is er onvoldoende opvolging van diverse regels met betrekking tot de hackbevoegdheid van de politie. Dat constateert de Inspectie Justitie en Veiligheid. Men wil daarom meer duidelijkheid over de wet die het hacken door de politie regelt.

De Inspectie Justitie en Veiligheid (Inspectie JenV) beveelt de minister van Justitie en Veiligheid aan om te bepalen of en hoe de wet die de hackbevoegdheid van de politie regelt, moet worden aangepast. Ook in 2022 voldeed de politie niet aan diverse regels die gelden bij het hacken van apparaten van verdachten, stelt de Inspectie JenV in het Verslag toezicht wettelijke hackbevoegdheid 2022. Daarin staat ook dat ondanks haar inspanningen de politie hierin te weinig vooruitgang boekt. De politie zou diverse knelpunten ervaren om te voldoen aan alle regels voor de hackbevoegdheid. Op enkele onderwerpen signaleerde de Inspectie JenV ook eerder al spanning tussen de regels en de uitvoeringspraktijk. De regels vormen echter wel het kader voor de uitvoering door de politie en het nalevingstoezicht van de Inspectie JenV. Voor de politie en het toezicht is het van belang dat de minister een standpunt inneemt over deze spanning.

Inzet hackbevoegdheid
Een speciaal politieteam mag sinds 2019 apparaten, zoals telefoons of computers, van verdachten hacken. Het team kan bijvoorbeeld meeluisteren met hun telefoongesprekken of hun e-mails verzamelen. Hiervoor gelden specifieke regels. De Inspectie JenV houdt toezicht op dit team. Zij onderzoekt of de politie de wettelijke regels volgt en of zij handelt binnen de opdracht (het bevel) van de officier van justitie.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen