Van betaalgedrag tot je locatie, dit weet Google van je
We gebruiken het om te navigeren, Maps, om mee te internetten, Chrome, om te betalen, Pay, en om te zoeken op internet, Search. 25 Jaar na de oprichting is Google niet meer weg te denken uit ons leven. Maar wat weet de techgigant van ons? Tijd voor een kijkje onder de motorkap.
Wie wil weten wat Google van je weet, kan terecht op takeout.google.com, in 2011 opgezet door een datateam van Google die het voor consumenten makkelijker wilde maken om data te importeren of exporteren uit de clouddiensten van het bedrijf. Ik neem de proef op de som.
Als je inlogt met je Google-account kun je kiezen uit 50 diensten, zoals contacten, classroom, fit, maps, shopping, locatiegeschiedenis en YouTube. Wie een van die diensten niet gebruikt, hoeft die niet te selecteren maar voor de zekerheid selecteer ik ze allemaal en klik een paar keer op volgende.
Google maakt een kopie van bestanden. Het kan lang duren (mogelijk uren of dagen) voordat dit proces is voltooid. Je krijgt een e-mail als je export klaar is, luidt de melding.
Als journalist ken ik de gevaren van internetgiganten als Meta en Google. Ik deel dus zo min mogelijk. Mijn YouTube-geschiedenis staat uit, net als mijn locatiegeschiedenis. Ik gebruik als browser wel Chrome, maar wis bijna dagelijks na gebruik mijn cookies en zoekgeschiedenis.
Aan de andere kant ben ik een liefhebber van het besturingssysteem Android (in 2005 overgenomen door Google) en gebruik ik al jaren door Google ontwikkelde telefoons, zoals eerder de Nexus en nu de Pixel. Ik betaal vaak met Google Pay, zoek met de bekende zoekmachine en gebruik Google Maps voor navigatie.
Dat een bedrijf zoveel diensten levert is onjuist
Internetpionier Marleen Stikker waarschuwt regelmatig voor de gevaren van technologie en maakt zich zorgen over de macht van Google. Stikker hield zich al met internet bezig toen dat amper bestond en richtte in 1994 De Digitale Stad op, een internetprovider zonder winstoogmerk.
Dat Google op zoveel verschillende markten actief is en al die data kan combineren, maakt het extra problematisch. Het bedrijf heeft niet alleen toegang tot je mail maar ook tot je sociale netwerk, je gezondheidsinformatie, je zoekgedrag en locatiegegevens. Dat een bedrijf zoveel diensten levert is onjuist.
Verder lezen bij de bron- Bedrijven moeten lang wachten op duidelijkheid van toezichthouder AP - 15 april 2025
- Sterke samenwerking tussen ciso en bestuur is noodzaak - 15 april 2025
- Ministeries getroffen door groot datalek - 14 april 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Bedrijven moeten lang wachten op duidelijkheid van toezichthouder AP | Verder lezen | |
Sterke samenwerking tussen ciso en bestuur is noodzaak | Verder lezen | |
Ministeries getroffen door groot datalek | Verder lezen | |
Geavanceerde cyberdreigingen stijgen met 58 procent, vooral in Europa | Verder lezen | |
Britse NCSC komt met tijdspad voor migratie naar post quantum cryptografie | Verder lezen | |
Alarmerende toename van cyberaanvallen in detailhandel | Verder lezen | |
Negen uitdagingen die de digitale veiligheid in de ggz onder druk zetten | Verder lezen | |
Uw FG is niet activistisch | Verder lezen | |
AP deed in 2024 amper onderzoek op eigen initiatief ondanks eerdere beloftes | Verder lezen | |
Gevolgen Cyberbeveiligingswet voor gemeenten | Verder lezen |