Skip to main content

Europees onderzoek: positie FG moet beter

De positie van de functionaris gegevensbescherming, FG, de interne privacytoezichthouder, binnen organisaties is nog lang niet altijd op orde. Dat blijkt uit onderzoek van de European Data Protection Board, EDPB, in aanloop naar de Dag van de Privacy op 28 januari 2024. De uitkomsten van het onderzoek bevestigen het beeld dat de Autoriteit Persoonsgegevens, AP, in de dagelijkse praktijk ziet. 

Een groot deel van de FG s kan zich niet onafhankelijk opstellen. En heeft onvoldoende de mogelijkheid om signalen van mogelijke privacyovertredingen direct bij het hoogste management kenbaar te maken. 

Hoewel deze uitkomsten zorgelijk zijn, geeft het merendeel van de FG s aan dat zij hun werk desondanks goed kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld omdat zij over voldoende kennis, vaardigheden en middelen beschikken. En dat zij hun taken naar behoren kunnen uitvoeren, zonder dat daar van hogerhand bemoeienis mee is.

Interne privacytoezichthouder

Een FG houdt binnen een organisatie toezicht op de toepassing en naleving van de privacywetgeving. FG s hebben een onafhankelijke functie. Voor sommige organisaties is het verplicht een FG aan te stellen. In Nederland zijn er nu ongeveer 12.000 organisaties met een FG. 

De EDPB heeft met hulp van 25 Europese privacytoezichthouders in 2023 onderzoek gedaan naar het functioneren van FG s bij zowel overheidsorganisaties als bedrijven. Zo n 17.000 respondenten hebben aan dit onderzoek Designation and Position of Data Protection Officers meegedaan. Dat leverde waardevolle inzichten op in het werk en de positie van FG s.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Zoom scherpt privacybeleid voor Europese gebruikers verder aan als resultaat van samenwerking met SURF
Verder lezen
Applicatiebeveiliging in Nederland schiet flink tekort
Verder lezen
Nederlandse cyberexperts waarschuwen voor aanval gijzelsoftware
Verder lezen
Betaaldienst Klarna moet toch hogere boete betalen voor overtreden AVG
Verder lezen
Avast krijgt Tsjechische AVG boete van 14 miljoen voor doorverkopen van data
Verder lezen
Dit zijn geleerde lessen uit XZ kwetsbaarheid
Verder lezen
Alarmerend jaarverslag van AIVD: We zitten in het voorportaal van een oorlog
Verder lezen
OpenAI wordt geconfronteerd met privacyklacht in Oostenrijk
Verder lezen
EU dataplatform voor medische gegevens stap dichterbij
Verder lezen
Brancheorganisaties slaan alarm om nieuwe eisen cyberveiligheid
Verder lezen