Skip to main content

World Economic Forum Report: maak cybersecurity topprioriteit

Het rapport van het World Economic Forum, WEF, onderstreept de noodzaak voor bedrijfsleiders om cybersecurity tot topprioriteit te maken. Cyberaanvallen stijgen in 2024 naar de vijfde plaats onder de zorgen van zowel overheids als particuliere respondenten, met 39 procent in hun top drie van zorgen. Dit is gebaseerd op een continu ontwikkelend cyberdreigingslandschap dat zich voedt met technologieen zoals AI en de constante dreiging die gerichte phishingaanvallen vormen voor bedrijven en de medewerkers.

Onderzoek toont aan dat het bewustzijn onder bestuurders wereldwijd groeit. Bijna driekwart van de bestuurders heeft het gevoel risico te lopen op een cyberaanval in het komende jaar. Dat is een duidelijke stijging ten opzichte van 65 procent in 2022.  

Phishing komt nog steeds veel voor. 90 Procent van de Nederlandse organisaties was in 2022 slachtoffer van ten minste een succesvolle phishing aanval. Hoewel conventionele phishing nog steeds effectief is, passen dreigingsactoren nieuwe tactieken toe. Denk aan telefoongerichte aanvallen en Adversary in the Middle, AitM, phishing proxies die multi factor authenticatie omzeilen. Deze technieken, die zich ooit beperkten tot gerichte aanvallen, worden nu op grote schaal ingezet. Er is vooral een toename van geraffineerde multi touch phishingcampagnes, waarbij aanvallers uitgebreide gesprekken voeren met verschillende personages. Deze worden gereorganiseerd door groepen of door Business Email Compromittering, BEC,-actoren.  

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen