Skip to main content

Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici

Onderzoekers analyseerden de privacy instellingen van de standaardtoepassingen van Apple. Ze concludeerden dat de instellingen vaak onduidelijk, verwarrend en slecht gedocumenteerd zijn, en dat gebruikers in de praktijk niet goed weten wat Apple echt van hen bijhoudt.

Apple schuift privacy voor gebruikers naar voren als een van zijn grote troeven vergeleken met de concurrentie, en gebruikt het argument ook om zijn eigen ecosysteem zo gesloten mogelijk te houden. Apps van derden zouden de data van klanten immers in gevaar kunnen brengen, terwijl Apple zich opwerpt als betrouwbare beschermer van gegevens.

Onderzoek van de universiteit van Aalto in Finland legt een realiteit bloot die haaks staat op dergelijke claims. Researchers van die universiteit keken naar de manier waarop Apple met de data van gebruikers omgaat bij acht standaard apps. Ze onderzochten tevens hoe gebruikers instellingen kunnen aanpassen, en in welke mate het gebruik van data goed gedocumenteerd is. De conclusie: de instellingen zijn verwarrend, acties hebben niet altijd het verwachte resultaat en de documentatie is niet alleen verwarrend maar ook onvolledig. Uit een kwalitatieve steekproef bleek bovendien dat gebruikers verrast zijn over wat Apple met hun data doet.

Navigeren door menu s

Om te beginnen zijn er de standaard applicaties. Die helemaal uitschakelen, blijft heel moeilijk. Wie bedankt voor Siri tijdens het installatieproces van zijn of haar toestel, weet vermoedelijk niet dat de app op de achtergrond data blijft verzamelen. Om datagaring voor Siri helemaal uit te schakelen, ontdekten onderzoekers dat je in vijf verschillende submenu s van de instellingen moet kruipen.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen