Skip to main content

Gedragsverandering cybersecurity via inzicht in motivaties en barrieres van ondernemers

Een flink deel van het Nederlandse bedrijfsleven neemt nog onvoldoende beschermende maatregelen tegen cyberdreigingen. Het Digital Trust Center, DTC, heeft onderzoeksinstituut TNO daarom gevraagd om te onderzoeken hoe de actiebereidheid vergroot kan worden bij de ruim 2,3 miljoen bedrijven die tot de doelgroep van het DTC behoren. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven in de motivaties en barrieres die verschillende bedrijven ervaren bij veilig digitaal ondernemen.

TNO onderzocht op welke organisaties het DTC zich zou moeten richten, waarom deze bedrijven niet de noodzakelijke maatregelen nemen en hoe het DTC hierop kan reageren. Het onderzoeksrapport Veilig digitaal ondernemen, Inzicht in motivaties en barrieres door doelgroepsegmentatie bevat deze inzichten en enkele aanbevelingen voor effectieve gedragsverandering bij ondernemers.

Aanpak onderzoek

Via psychografische segmentatie is onderzocht welke groepen bedrijven onvoldoende beschermende maatregelen nemen. Traditionele segmentatie op basis van bedrijfseconomische of geografische kenmerken, bijvoorbeeld omzet, bedrijfstak, vestigingsplaats, schiet tekort in het begrijpen van de redenen achter het gedrag van ondernemers. Psychografische segmentering verdeelt bedrijven op basis van motivaties en barrieres. Dit geeft inzicht in waarom ondernemers, on-, voldoende veilig digitaal ondernemen. De segmentatie is gedaan op basis van interviews en een uitgebreid vragenlijstonderzoek onder een steekproef van de DTC doelgroep, waarna verschillende statistische analyses hebben geleid tot 5 gesegmenteerde groepen.

Resultaten: 5 doelgroepen met elk hun eigen weerbaarheidsniveau en onderliggende gedragsbepalers

De doelgroep van het DTC is op te delen in 5 subdoelgroepen. Deze subdoelgroepen verschillen van elkaar wat betreft de mate van veilig digitaal ondernemen en onderliggende gedragsbepalers.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

In 5 stappen naar een succesvolle GAP-analyse van de BIO
: Een GAP-analyse geeft snel inzicht in hoeverre jouw gemeente voldoet aan de normen van de BIO. Het laat zien wat al goed geregeld is en waar nog verbeteringen nodig zijn. Maar hoe voer je een GAP-analyse effectief uit? In deze blog ontdek je het aan de hand van een praktisch stappenplan.
Wat is ethisch hacken en waarom is het belangrijk?
Stel je voor dat je een inbreker bent, maar dan eentje met goede bedoelingen. Je zoekt naar zwakke plekken in een huis om de eigenaar te waarschuwen, zodat hij ze kan repareren. Dat is precies wat ethical hackers doen, maar dan met computers en netwerken. In deze blog neem ik je mee in hun wereld.
Applicatiebeheer en de AVG: wat moet je weten?
Als applicatiebeheerder beheer je alle applicaties waarin persoonsgegevens worden verwerkt binnen de gemeente. Maar hoe zorg je dat deze applicaties voldoen aan de vereisten van de AVG?

Meer recente berichten

CISO s spelen steeds grotere rol in bestuurskamer
Verder lezen
AP bezorgd over gezichtsherkenning aan balie
Verder lezen
Privacybudgetten dalen in 2025
Verder lezen
Gegevensinbreuk bij Volkswagen bewijst dat regelgevingskader NIS2 nodig is
Verder lezen
Europese Commissie komt met actieplan cyberveiligheid ziekenhuizen
Verder lezen
Europese AI act: nieuwe plichten voor gemeenten
Verder lezen
Datalek kostte in 2024 gemiddeld 4,88 miljoen dollar
Verder lezen
Cybersecurity 2025 in 10 voorspellingen
Verder lezen
Cyber resilient storage is integraal onderdeel van data security
Verder lezen
Nieuw datalek in Amersfoort
Verder lezen