Gedragsverandering cybersecurity via inzicht in motivaties en barrieres van ondernemers
Een flink deel van het Nederlandse bedrijfsleven neemt nog onvoldoende beschermende maatregelen tegen cyberdreigingen. Het Digital Trust Center, DTC, heeft onderzoeksinstituut TNO daarom gevraagd om te onderzoeken hoe de actiebereidheid vergroot kan worden bij de ruim 2,3 miljoen bedrijven die tot de doelgroep van het DTC behoren. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te geven in de motivaties en barrieres die verschillende bedrijven ervaren bij veilig digitaal ondernemen.
TNO onderzocht op welke organisaties het DTC zich zou moeten richten, waarom deze bedrijven niet de noodzakelijke maatregelen nemen en hoe het DTC hierop kan reageren. Het onderzoeksrapport Veilig digitaal ondernemen, Inzicht in motivaties en barrieres door doelgroepsegmentatie bevat deze inzichten en enkele aanbevelingen voor effectieve gedragsverandering bij ondernemers.
Aanpak onderzoek
Via psychografische segmentatie is onderzocht welke groepen bedrijven onvoldoende beschermende maatregelen nemen. Traditionele segmentatie op basis van bedrijfseconomische of geografische kenmerken, bijvoorbeeld omzet, bedrijfstak, vestigingsplaats, schiet tekort in het begrijpen van de redenen achter het gedrag van ondernemers. Psychografische segmentering verdeelt bedrijven op basis van motivaties en barrieres. Dit geeft inzicht in waarom ondernemers, on-, voldoende veilig digitaal ondernemen. De segmentatie is gedaan op basis van interviews en een uitgebreid vragenlijstonderzoek onder een steekproef van de DTC doelgroep, waarna verschillende statistische analyses hebben geleid tot 5 gesegmenteerde groepen.
Resultaten: 5 doelgroepen met elk hun eigen weerbaarheidsniveau en onderliggende gedragsbepalers
De doelgroep van het DTC is op te delen in 5 subdoelgroepen. Deze subdoelgroepen verschillen van elkaar wat betreft de mate van veilig digitaal ondernemen en onderliggende gedragsbepalers.
Verder lezen bij de bron- CISO s spelen steeds grotere rol in bestuurskamer - 7 februari 2025
- AP bezorgd over gezichtsherkenning aan balie - 7 februari 2025
- Privacybudgetten dalen in 2025 - 6 februari 2025
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
CISO s spelen steeds grotere rol in bestuurskamer | Verder lezen | |
AP bezorgd over gezichtsherkenning aan balie | Verder lezen | |
Privacybudgetten dalen in 2025 | Verder lezen | |
Gegevensinbreuk bij Volkswagen bewijst dat regelgevingskader NIS2 nodig is | Verder lezen | |
Europese Commissie komt met actieplan cyberveiligheid ziekenhuizen | Verder lezen | |
Europese AI act: nieuwe plichten voor gemeenten | Verder lezen | |
Datalek kostte in 2024 gemiddeld 4,88 miljoen dollar | Verder lezen | |
Cybersecurity 2025 in 10 voorspellingen | Verder lezen | |
Cyber resilient storage is integraal onderdeel van data security | Verder lezen | |
Nieuw datalek in Amersfoort | Verder lezen |