Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Organisaties die zijn getroffen door een datalek brengen hun klanten vaak veel te laat daarvan op de hoogte. De meldingen zijn ook heel vaag, meestal staat er niet wat er is gebeurd en welke gegevens zijn gelekt. Soms maken de waarschuwende mails ook niet duidelijk dat er iets dringends is gebeurd. Met als risico dat de ontvanger het bericht zelfs helemaal niet leest, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens.
De privacytoezichthouder van de overheid heeft in de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de meldingen die mensen hebben gekregen na de vijftig grootste datalekken van vorig jaar. Bij die lekken kwamen de gegevens van in totaal ongeveer 10 miljoen mensen op straat te liggen, meestal door cyberaanvallen. De waakhond meldt niet om welke datalekken het gaat.
Gemiddeld na 3 weken pas
Gemiddeld worden mensen ruim drie weken na het ontdekken van het datalek pas op de hoogte gebracht.
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Cyberaanvallen stijgen met 53% in Nederland in Q1 2025 | Verder lezen | |
Politie en FBI werken samen om internationale dienst voor cybercrime uit de lucht te halen | Verder lezen | |
Belgische regering investeert miljoenen in overstap leger naar clouddiensten | Verder lezen | |
Amsterdam maakt eigen AI-assistent: ChatAmsterdam | Verder lezen | |
Slechts één op de vijf bedrijven denkt na een cyberaanval door te kunnen werken | Verder lezen | |
WhatsApp vs. Signal: Loopt onze privacy echt gevaar? | Verder lezen | |
Cybersecurity topprioriteit bij beveiligingstechnologie | Verder lezen | |
De mens is nooit de oorzaak van een datalek | Verder lezen | |
Zero Trust: cybersecurity begint bij wantrouwen | Verder lezen | |
Te grote inbreuk op privacy: voor het eerst moet gemeente trajectcontroles uitschakelen | Verder lezen |