Skip to main content

Verzamelwet gegevensbescherming

De Kamer debatteert met staatssecretaris Struycken (Rechtsbescherming) over het stroomlijnen van de wetgeving over persoonsgegevens. De bedoeling van het wetsvoorstel is om de regeldruk te verlagen door de privacywetgeving te verbeteren en te verduidelijken. Ook wetgeving over de bescherming van onlinegegevens, zoals over digitale nalatenschap en toezicht op cookies, wordt bij de tijd gebracht. Wetgeving biedt niet altijd de gewenste oplossing en kan ook leiden tot meer regels, benadrukt Struycken, maar hij noemt het belangrijk om de wetgeving over de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG, te actualiseren.

Regeldruk

De Kamer is kritisch over beperkingen door een strenge interpretatie van de AVG. Dat levert veel extra regeldruk op en maakt dingen onnodig ingewikkeld.

Omdat gegevensbescherming zo veel terreinen beslaat, is er volgens Dral (VVD) geen goed overzicht van de knelpunten. Er zijn wel dertig gevallen waarin de wettelijke grondslag geüpdatet moet worden, denkt ze. Dat creëert onduidelijkheid en werkt verlammend.

Draghi concludeert in zijn rapport over concurrentievermogen dat Europese regelgeving innovatie belemmert, stelt Valize (PVV). In Europa lijkt nu een andere wind te waaien, dus kan de staatssecretaris pleiten voor een herziening van de Europese richtlijn over persoonsgegevens?

De Europese privacywetgeving en de AVG waren nooit beperkend bedoeld, maar juist om het vrije verkeer van persoonsgegevens te bevorderen, zegt Struycken. Toch kan er vaak al meer dan wordt gedacht, benadrukt hij, want de normen worden soms onnodig strikt geïnterpreteerd.

Biometrische gegevens

Van Waveren (NSC) haalt het verbod op biometrische gegevensverzameling aan. Deze gegevens, bijvoorbeeld foto’s van iemands gezicht of vingerafdrukken, mogen wel verzameld worden als er een zwaarwegend algemeen belang bestaat, stipt hij aan. Maar hoe wordt dat bepaald en behouden mensen het recht op weigering?

Ook El Abassi (DENK) heeft zijn bedenkingen bij de brede formulering. Zulke algemene gronden worden te vaak gebruikt en niet altijd uitgelegd, meent hij. Moeten we niet veel nauwkeuriger vastleggen wat er wel en niet onder valt?

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.
Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?
De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.

Meer recente berichten

Brabantse Datawerkplaats leidt tot betere gegevensuitwisseling
Verder lezen
Onderwijs tegen kabinetsplan cyberveiligheid
Verder lezen
EU verleent VK uitzonderlijke verlenging voor data-uitwisseling
Verder lezen
Cyberaanvallen stijgen met 53% in Nederland in Q1 2025
Verder lezen
Politie en FBI werken samen om internationale dienst voor cybercrime uit de lucht te halen
Verder lezen
Belgische regering investeert miljoenen in overstap leger naar clouddiensten
Verder lezen
Amsterdam maakt eigen AI-assistent: ChatAmsterdam
Verder lezen
Slechts één op de vijf bedrijven denkt na een cyberaanval door te kunnen werken
Verder lezen
WhatsApp vs. Signal: Loopt onze privacy echt gevaar?
Verder lezen
Cybersecurity topprioriteit bij beveiligingstechnologie
Verder lezen