Skip to main content

Verzamelwet gegevensbescherming

De Kamer debatteert met staatssecretaris Struycken (Rechtsbescherming) over het stroomlijnen van de wetgeving over persoonsgegevens. De bedoeling van het wetsvoorstel is om de regeldruk te verlagen door de privacywetgeving te verbeteren en te verduidelijken. Ook wetgeving over de bescherming van onlinegegevens, zoals over digitale nalatenschap en toezicht op cookies, wordt bij de tijd gebracht. Wetgeving biedt niet altijd de gewenste oplossing en kan ook leiden tot meer regels, benadrukt Struycken, maar hij noemt het belangrijk om de wetgeving over de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG, te actualiseren.

Regeldruk

De Kamer is kritisch over beperkingen door een strenge interpretatie van de AVG. Dat levert veel extra regeldruk op en maakt dingen onnodig ingewikkeld.

Omdat gegevensbescherming zo veel terreinen beslaat, is er volgens Dral (VVD) geen goed overzicht van de knelpunten. Er zijn wel dertig gevallen waarin de wettelijke grondslag geüpdatet moet worden, denkt ze. Dat creëert onduidelijkheid en werkt verlammend.

Draghi concludeert in zijn rapport over concurrentievermogen dat Europese regelgeving innovatie belemmert, stelt Valize (PVV). In Europa lijkt nu een andere wind te waaien, dus kan de staatssecretaris pleiten voor een herziening van de Europese richtlijn over persoonsgegevens?

De Europese privacywetgeving en de AVG waren nooit beperkend bedoeld, maar juist om het vrije verkeer van persoonsgegevens te bevorderen, zegt Struycken. Toch kan er vaak al meer dan wordt gedacht, benadrukt hij, want de normen worden soms onnodig strikt geïnterpreteerd.

Biometrische gegevens

Van Waveren (NSC) haalt het verbod op biometrische gegevensverzameling aan. Deze gegevens, bijvoorbeeld foto’s van iemands gezicht of vingerafdrukken, mogen wel verzameld worden als er een zwaarwegend algemeen belang bestaat, stipt hij aan. Maar hoe wordt dat bepaald en behouden mensen het recht op weigering?

Ook El Abassi (DENK) heeft zijn bedenkingen bij de brede formulering. Zulke algemene gronden worden te vaak gebruikt en niet altijd uitgelegd, meent hij. Moeten we niet veel nauwkeuriger vastleggen wat er wel en niet onder valt?

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.

Meer recente berichten

Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal
Verder lezen
Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen?
Verder lezen
AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik
Verder lezen
Gemeenten en Rijk gaan hetzelfde cloudbeleid volgen
Verder lezen
Facebook en Instagram gebruikten spionagetrucje op Android-smartphones
Verder lezen
Cyberburgemeesters: weerbaarheid tegen cyberaanval komt onder druk
Verder lezen
Bescherm persoonsgegevens agrariers in Woo
Verder lezen
Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Verder lezen
Hoe digitale vrijheid er in 2025 uitziet: van betalingen tot platforms
Verder lezen
EU-wetgevingsmonitor staat live
Verder lezen