Skip to main content

Handreiking weerbaarheid bereidt gemeenten voor op crises

De VNG ontwikkelde de Handreiking weerbaarheid en veerkracht op lokaal niveau. Doel van de handreiking is gemeenten te helpen zich beter voor te bereiden op langdurige verstoringen en crises. Zo worden risico s beperkt en is herstel en aanpassing sneller mogelijk.

Handreiking en ledenbrief

De adviezen uit de Handreiking weerbaarheid en veerkracht op lokaal niveau (pdf, 1,1 MB) zijn praktisch van aard en gericht op het realiseren van een eerste, minimale basis. De handreiking is per ledenbrief (pdf, 256 kB) aan gemeenten aangeboden. De ledenbrief informeert over de weerbaarheidsopgave en reikt handvatten aan om hieraan lokaal en regionaal concreet vorm te geven.

Van drinkwater tot democratische besluitvorming

De kern van de handreiking is een lijst met maatregelen op lokaal niveau, ingedeeld naar 6 pijlers: 

  • eigen continuïteit
  • crisisorganisatie
  • vitale voorzieningen
  • sociaal weefsel
  • zelfredzaamheid van inwoners en organisaties
  • de samenleving als overkoepelend systeem

De onderwerpen lopen uiteen van de drinkwatervoorziening en het inrichten van noodsteunpunten tot het behoud van democratische besluitvorming. De handreiking is opgesteld in nauwe samenwerking met de veiligheidsregio’s en sluit aan bij de NAVO-weerbaarheidsdoelstellingen, de paraatheidsstrategie van de Europese Unie en kabinetsbrieven over civiele weerbaarheid.

Maatregelen voor elke fase van een crisis

In totaal bevat de handreiking 41 maatregelen. Bij elke maatregel staat aangegeven in welke fase van een crisis deze relevant is: de koude fase, de warme fase binnen 72 uur, de warme fase na 72 uur of de nafase. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Zo breng je informatiebeveiligingsbeleid écht tot leven in de organisatie
Bij veel gemeenten voelt informatiebeveiligingsbeleid nog als een verplicht nummer. Zonde! Want een goed informatiebeveiligingsbeleid kan juist richting geven aan de hele organisatie.
Van afspraken naar praktijk: grip op gegevensdeling in samenwerkingsverbanden
Gemeenten werken steeds vaker samen. Die samenwerking is logisch want samen kun je meer bereiken maar het betekent ook dat er steeds meer gegevens gedeeld worden. En dan is de vraag: hoe zorg je ervoor dat dit rechtmatig, veilig en transparant gebeurt, zonder dat je verstrikt raakt in verantwoordelijkheden of risico’s?
De CISO als strategisch adviseur van het bestuur
De CISO is niet alleen een technische expert, maar vooral een strategisch adviseur die bestuurders helpt digitale risico’s te begrijpen en bestuurlijke keuzes te maken.

Meer recente berichten

Nederlanders voelen gebrek aan transparantie over inzet overheidsalgoritmen
Verder lezen
Minister: Citrix-systemen van enkele rijksorganisaties recentelijk gehackt
Verder lezen
Overheden worstelen met mogelijke hoog risico AI-systemen
Verder lezen
Governancekader AI en algoritmen voor en door gemeenten
Verder lezen
AP: aanpak online fraude moet in verhouding staan tot grondrecht op privacy
Verder lezen
Moeten ambtenaren Copilot-berichten archiveren?
Verder lezen
Digitale anonimiteit: een recht of een risico?
Verder lezen
Tweede Kamer wil aanscherping NDS
Verder lezen
Nederlanders weten nog weinig van privacyrisicos rondom AI
Verder lezen
Toenemende dreiging en regelgeving dwingen organisaties tot cyberweerbaarheid
Verder lezen