Skip to main content

Documenten 25 kinderen openbaar door datalek in onderwijsplatform

Door een merkwaardige samenloop van omstandigheden heeft de directeur van een Rotterdamse basisschool de documenten van 25 kinderen van andere scholen kunnen inzien. De man heeft de fout direct gemeld bij de verantwoordelijke organisatie. Die heeft het lek, dat inmiddels is gedicht, gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

De fout zat in het platform Onderwijs Transparant (OT). Via dat platform delen onderwijsinstellingen onder meer de documenten (over prestaties en zorg) van kinderen die van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaan. Daar ging het ook in dit geval om, de gelekte gegevens kwamen uit 2020. De 25 kinderen van wie de schoolresultaten op de verkeerde plek terecht kwamen, zaten op scholen in Rotterdam, Dordrecht, Waterland (Noord-Holland) en Haaglanden.

244 documenten

Volgens een woordvoerder van OT ging het om 244 documenten van de 25 leerlingen, waaronder NIO-toetsen, adviezen en meer. Die waren vorig jaar door een bug in het systeem aangemaakt, zonder dat de stukken aan een dossier van een leerling waren gekoppeld. De documenten bleven al die tijd onopgemerkt. Tot de directeur van de Rotterdamse basisschool vrijdag inlogde en op de stukken stuitte. Hij meldde het probleem vervolgens bij OT.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen