Skip to main content

Digitaal vertrouwen in bedrijven is fragiel bij Nederlandse consumenten

Bedrijven hebben moeite om het vertrouwen te behouden in een digitale wereld. Twee op de drie Nederlanders (66%) geven aan geen gebruik te maken van diensten of producten af te nemen van een organisatie waar ze niet zeker van zijn dat ze die kunnen vertrouwen.

10 februari 2021 publiceerde Okta, Inc. (NASDAQ:OKTA), de toonaangevende onafhankelijke leverancier van identity management oplossingen, de Okta Digital Trust Index. Hiervoor werden 13.163 kantoormedewerkers ondervraagd, waaronder 1.010 in Nederland en dit onderzoek toont aan dat één kleine fout kan leiden tot onherstelbare reputatieschade en het verlies van klanten. Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders zegt al eens het vertrouwen in een bedrijf te hebben verloren als gevolg van een datalek of misbruik van gegevens waarover ze hebben gehoord. In het verlengde hiervan:

  • Bijna vier op de tien Nederlandse respondenten (39%) hebben hun gebruikersinstellingen gewijzigd na een datalek of vergelijkbaar incident.
  • Meer dan een derde (36%) heeft zijn of haar account bij het bedrijf na een dergelijk incident verwijderd. “Het feit dat jongere leeftijdsgroepen die een lagere tolerantie hebben voor slechte beveiliging en privacy-ethiek komt voor velen misschien onverwacht, maar in werkelijkheid zijn deze generaties online opgegroeid en hebben daardoor een goed begrip van de waarde en impact van dataverlies”, zegt Walter Geers, Regional Director Northern Europe bij Okta. “Jongeren worden straks de beslissers van de toekomst, dus het is belangrijk dat bedrijven nu al voorbereidingen treffen om ervoor te zorgen dat cybersecurity centraal staat in de bedrijfsvoering.”
Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen