Digitaal vertrouwen in bedrijven is fragiel bij Nederlandse consumenten
Bedrijven hebben moeite om het vertrouwen te behouden in een digitale wereld. Twee op de drie Nederlanders (66%) geven aan geen gebruik te maken van diensten of producten af te nemen van een organisatie waar ze niet zeker van zijn dat ze die kunnen vertrouwen.
10 februari 2021 publiceerde Okta, Inc. (NASDAQ:OKTA), de toonaangevende onafhankelijke leverancier van identity management oplossingen, de Okta Digital Trust Index. Hiervoor werden 13.163 kantoormedewerkers ondervraagd, waaronder 1.010 in Nederland en dit onderzoek toont aan dat één kleine fout kan leiden tot onherstelbare reputatieschade en het verlies van klanten. Meer dan een kwart (26%) van de Nederlanders zegt al eens het vertrouwen in een bedrijf te hebben verloren als gevolg van een datalek of misbruik van gegevens waarover ze hebben gehoord. In het verlengde hiervan:
- Bijna vier op de tien Nederlandse respondenten (39%) hebben hun gebruikersinstellingen gewijzigd na een datalek of vergelijkbaar incident.
- Meer dan een derde (36%) heeft zijn of haar account bij het bedrijf na een dergelijk incident verwijderd. “Het feit dat jongere leeftijdsgroepen die een lagere tolerantie hebben voor slechte beveiliging en privacy-ethiek komt voor velen misschien onverwacht, maar in werkelijkheid zijn deze generaties online opgegroeid en hebben daardoor een goed begrip van de waarde en impact van dataverlies”, zegt Walter Geers, Regional Director Northern Europe bij Okta. “Jongeren worden straks de beslissers van de toekomst, dus het is belangrijk dat bedrijven nu al voorbereidingen treffen om ervoor te zorgen dat cybersecurity centraal staat in de bedrijfsvoering.”
- DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro - 26 april 2024
- Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei - 26 april 2024
- Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 - 25 april 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro | Verder lezen | |
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei | Verder lezen | |
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 | Verder lezen | |
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie | Verder lezen | |
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy | Verder lezen | |
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020 | Verder lezen | |
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem | Verder lezen | |
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP | Verder lezen | |
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven | Verder lezen | |
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams | Verder lezen |