Skip to main content

AVG inzagerecht – wat is het recht op inzage?

Sinds de Algemene Verordening Gegevensbescherming in 2018 van kracht is, beroepen tegenwoordig steeds meer mensen zich op het recht op inzage. Het gevolg is dat organisaties steeds vaker te maken krijgen met inzageverzoeken. Echter blijkt dat inzageverzoeken voor veel organisaties niet duidelijk zijn en uit kunnen monden tot een ware nachtmerrie. Ondanks het feit dat er nog veel onduidelijkheden bestaan omtrent inzageverzoeken, is het belangrijk zorgvuldig om te gaan met inzageverzoeken om eventuele boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens (hierna: AP) te vermijden.

In een vorige blog is al besproken hoe u in vier stappen met gebruik van technologie de impact een inzageverzoek voor uw organisatie kunt beperken. In deze blog en de komende reeks zal ik u meenemen in de wereld van het recht op inzage binnen de AVG, en dieper ingaan op de instrumenten die het proces van een inzageverzoek kunnen versnellen en vereenvoudigen.

Wat zijn persoonsgegevens volgens de AVG?

Volgens de AVG wordt onder  persoonsgegevens verstaan alle informatie over een geïdentificeerde, of identificeerbare natuurlijke persoon (‘de betrokkene’). Maar de vraag is nu wat onder “alle informatie over” wordt verstaan en wanneer een persoon identificeerbaar is?

Relevante persoonsgegevens

Onder “alle informatie over” wordt verstaan alle informatie dat gekoppeld is aan een identificeerbaar persoon in welke vorm dan ook. Het kan dus gaan om digitale of schriftelijke gegevens. Ook foto’s en video-opnamen van personen kunnen gekwalificeerd worden als persoonsgegevens. Maar ook gegevens over overleden personen kunnen beschouwd worden als persoonsgegevens als ze iets zeggen over levende personen. Het begrip persoonsgegevens omvat dus veel meer dan alleen naam en adres.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen