Skip to main content

Het is niet te laat om anders over privacy te denken

Digitale paspoorten, slimme apparaten in elke kamer in je huis, complexe reserveringssystemen voor de koffiebar om de hoek: de samenleving is in rap tempo gedigitaliseerd. Digitaal anoniem blijven wordt steeds moeilijker, is er überhaupt nog een weg terug naar privacyvriendelijke oplossingen?

In het boek Privacy is Hard, and Seven Other Myths. Achieving Privacy Through Careful Design pleit privacy-onderzoeker Jaap-Henk Hoepman van de Radboud Universiteit voor een nieuwe aanpak die vaak lang niet zo complex is als we denken.

Lang dachten we dat het een kleine prijs was om te betalen: onze persoonlijke gegevens voor een stukje gemak. Een kentekenscan om te parkeren of één knop om je Facebookdata te delen met een restaurant voor een reservering. Nu blijkt dat die data steeds vaker gebundeld en uitgebuit worden door twijfelachtige organisaties en bedrijven, is het maar de vraag hoeveel dat gemak ons waard is. Toch blijven we er maar mee doorgaan, omdat de gemiddelde gebruiker moeilijk zicht heeft op methodes om persoonlijke data beter af te schermen.

Problemen en oplossingen

Voor Hoepman tekenen deze ontwikkelingen de noodzaak van zijn eerste boek. “Als onderzoeker geef ik regelmatig colleges, seminars en workshops rondom privacy. Het is een belangrijk thema in onze huidige maatschappij, maar het is voor veel mensen nog altijd nauwelijks behapbaar. Helaas merkte ik ook dat er nog weinig studiemateriaal is dat privacy bespreekbaar maakt voor een breder publiek. Maar het feit dat iets er niet is, betekent niet dat er geen vraag naar is. Privacy raakt ons allemaal, en met dit boek wil ik niet alleen de problemen aankaarten, maar ook oplossingen aandragen.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen