Skip to main content

Tweede Kamer vraagt naar datalek bij Albert Schweitzer ziekenhuis

De Tweede Kamer wil opheldering over de gebeurtenissen bij het Albert Schweitzer ziekenhuis. Kamerleden vragen zich af hoe heeft kunnen gebeuren dat medewerkers pas na een jaar doorhadden dat er patientendossiers waren gewist. Verder wil de Kamer helderheid over de mogelijke gevolgen voor gedupeerden.

Dat blijkt uit schriftelijke vragen van Joba van den Berg (CDA) aan minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Albert Schweitzer verwijdert per ongeluk medische gegevens van half miljoen patienten

Afgelopen week maakte het Albert Schweitzer ziekenhuis kenbaar dat ze per ongeluk 513.000 oude dossiers permanent heeft verwijderd. Het gaat om oude patientgegevens van voor september 2017. Op dat moment schakelde het ziekenhuis over van fysieke dossiers naar het elektronisch patientendossier (EPD).

Gegevens van die tijd en ouder waren volgens de artsen voor de meeste ziekenhuispatienten niet langer relevant voor hun huidige behandeling. Het ziekenhuis heeft echter een wettelijke plicht om gezondheidsgegevens twintig jaar te bewaren. Om die reden werden de documenten met medische gegevens gescand en bewaard in een digitaal archief.

In oktober 2021 bleek dat in dit archief, als gevolg van foute instellingen, al bijna een jaar lang nieuwere documenten werden opgeslagen met bestandsnummers die ook in gebruik waren voor inactieve documenten. De nieuwe bestanden kwamen zodoende in de plaats van de oude, zo zei het Albert Schweitzer ziekenhuis in een verklaring. Zodoende werd een deel van de medische geschiedenis van ruim een half miljoen patienten gewist.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen