Skip to main content

Security draait om mensen

Echte security draait om mensen. Als het behoorlijk fout loopt, dan kan de mens het verschil maken, met technologie als partner. De menselijke factor is tegelijk de zwakste als de sterkste schakel bij de aanpak van cyberdreigingen. Immers, de menselijke intuitie is onmisbaar.

Dat betoogt Willem Janssens, productmanager cybersecurity bij Telenet Business. De security-specialist sprak tijdens Cybersec Europe, het evenement in Brussel Expo dat nog tot donderdag is te bezoeken. 

Het aantal nieuwe kwetsbaarheden is zo groot dat het onmogelijk is overal op te reageren. Security-experts moeten afwegen waar de prioriteiten liggen, wat voor de business het belangrijkst is. Het komt aan op het maken van de juiste keuzes. Ook als tijdig updates zijn doorgevoerd, kan het misgaan. Andere afdelingen willen nog weleens verzoeken om updates negeren. Ze klikken algauw op herinner me later. Medewerkers moeten begrijpen hoe belangrijk het is adequaat te reageren.

Zwaar te verduren

De best verdienende cybercriminelen harken bijna twee miljoen dollar per jaar binnen en een modale crimineel komt met 900.000 dollar thuis

Bij de verdediging tegen aanvallen is de mens nog altijd een cruciale factor. Maar defensie alleen is niet voldoende. Systemen voor monitoring, preventie, detectie en response zijn broodnodig. Veel bedrijven besteden dit werk uit aan een security operations center (soc). Soc-teams hebben het echter zwaar te verduren, aldus Janssens. Ze worden geconfronteerd met meer aanvallen. De complexiteit wordt groter, terwijl de impact van aanvallen aanzienlijk kan zijn. 

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen