Skip to main content

Belastingdienst deelde honderden keren FSV informatie met derden

De Belastingdienst deelde meer dan 500 keer informatie uit de database van de Fraude Signalering Voorziening, FSV, met derde partijen. In totaal zijn daardoor privegegevens van 851 burgers doorgestuurd. Mogelijk loopt dit aantal nog op, omdat niet alle mailboxen van de fiscus zijn onderzocht.

Dat schrijft staatssecretaris Fiscaliteit en Belastingdienst Marnix van Rij in een brief aan de Tweede Kamer.

Kwart miljoen Nederlanders krijgen stempel potentiele fraudeur

De Fraude Signalering Voorziening of kortweg FSV fungeerde jarenlang als het zwarte boekje van de Belastingdienst. Burgers waarvan de fiscus vermoedde dat ze zich schuldig hadden gemaakt aan belastingfraude, kwamen met naam en toenaam in de FSV terecht. Eenmaal in het systeem was het onmogelijk om er weer uit te komen. Zij kregen de stempel potentiele fraudeur opgeplakt.

Meer dan een kwart miljoen Nederlanders ondervonden aan den lijve wat dit betekende. Ze werden bijvoorbeeld onder verscherpt toezicht gesteld. Of ze moesten (tien)duizenden euro s aan eerder ontvangen toeslagen terugbetalen. In de ergste gevallen werden kinderen buitenshuis geplaatst. De Belastingdienst was keihard en keek niet naar de omstandigheden, hoe schrijnend ook.

In februari 2020 besloten toenmalig staatssecretaris van Toeslagen Alexandra van Huffelen en staatssecretaris van Belastingen Hans Vijlbrief om de FSV offline te halen. De Autoriteit Persoonsgegevens kreeg de opdracht om te onderzoeken hoe ambtenaren met de privacy van burgers omging.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen