Skip to main content

Overheidsorganisaties minder volwassen in informatiebeveiliging dan commerciele organisaties

Overheidsorganisaties lopen achter op commerciele bedrijven als het gaat om het volwassenheidsniveau van informatiebeveiliging. Dat concludeert Awareways na onderzoek naar de volwassenheidsniveaus bij tientallen organisaties.

Ik ging op zoek naar verschillende organisatieprofielen over sectoren heen, legt onderzoeker Sjoerd van Veldhuizen uit. Deze worden gebruikt om content templates te maken. Het leverde echter ook een interessante conclusie op: overheden zijn minder volwassen in hun informatieveiligheid dan commerciele bedrijven en non-profits.

Onderzoeksopzet

Voor mijn onderzoeksproject heb ik gekeken of er typen van klantorganisaties zijn, zegt Van Veldhuizen. Mogelijk gedraagt type A zich op een bepaalde manier, terwijl types B en C zich op een andere manier gedragen. Op basis van die profielen kun je op maat gemaakte templates maken om content efficienter en effectiever te ontwikkelen.

Van Veldhuizen keek naar data van in totaal 36 klantorganisaties, over een periode van 3 jaar. Specifiek heb ik per organisatie gekeken naar 8 variabelen: de 6 variabelen van de cultuurscan – gedrag, houding, waargenomen controle, waargenomen norm, beperkingen en kennis – en daarnaast organisatiegrootte en -type.Resultaten

Aan de hand van deze variabelen vond hij twee clusters, die in onderstaande grafiek zijn weergegeven. We hebben de populatie in twee clusters verdeeld.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

NSA slaat alarm over risico s van AI voor cybersecurity
Verder lezen
Aanmeldplicht voor Dodenherdenking op de Dam, organisatie zegt bezoekers niet te screenen
Verder lezen
Eerste Hulp bij Datalek: bewaar minder persoonlijke gegevens
Verder lezen
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen