Skip to main content

Groot verschil data privacy inzicht tussen bedrijven en consumenten

Bedrijven en consumenten hebben verschillende inzichten over de data privacymaatregelen en inspanningen die de bedrijven voeren. Bedrijven vinden compliance de belangrijkste drijfveer voor hun data privacystrategie, maar voor consumenten moet dit transparantie zijn.

Volgens een jaarlijks onderzoek van Cisco naar de kijk van bedrijven op privacystrategieen gaat het met data privacy in ieder geval de goede kant op. Ondanks de economische omstandigheden blijven bedrijven in data privacy investeren en nemen ze maatregelen. Wereldwijd investeren bedrijven dit jaar naar verwachting 2,7 miljoen dollar in oplossingen voor data privacy. Drie jaar geleden was dit nog 1,2 miljoen dollar.

Met het toepassen van data privacy hebben bedrijven naar eigen zeggen voordelen als het opbouwen van vertrouwen bij consumenten, het verminderen van verkoopvertragingen en het beperken van de verliezen door datalekken.

Consumenten denken anders

Toch blijken de verwachtingen over data privacy niet helemaal te stroken met die van consumenten, zo blijkt uit de benchmarkstudie van Cisco. Consumenten hebben er weinig vertrouwen in dat bedrijven hun data vertrouwelijk beheren. Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten maakt zich bijvoorbeeld zorgen over hoe bedrijven AI gebruiken voor hun privacygevoelige data.

Ongeveer eenzelfde percentage respondenten geeft aan dat zij juist vanwege de inzet van AI-oplossingen het vertrouwen in het juiste gebruik van hun persoonlijke data door bedrijven hebben verloren.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving
Verder lezen
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen
Verder lezen
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden
Verder lezen
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs
Verder lezen
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten
Verder lezen
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes
Verder lezen
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat
Verder lezen
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro
Verder lezen
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen