Groot verschil data privacy inzicht tussen bedrijven en consumenten
Bedrijven en consumenten hebben verschillende inzichten over de data privacymaatregelen en inspanningen die de bedrijven voeren. Bedrijven vinden compliance de belangrijkste drijfveer voor hun data privacystrategie, maar voor consumenten moet dit transparantie zijn.
Volgens een jaarlijks onderzoek van Cisco naar de kijk van bedrijven op privacystrategieen gaat het met data privacy in ieder geval de goede kant op. Ondanks de economische omstandigheden blijven bedrijven in data privacy investeren en nemen ze maatregelen. Wereldwijd investeren bedrijven dit jaar naar verwachting 2,7 miljoen dollar in oplossingen voor data privacy. Drie jaar geleden was dit nog 1,2 miljoen dollar.
Met het toepassen van data privacy hebben bedrijven naar eigen zeggen voordelen als het opbouwen van vertrouwen bij consumenten, het verminderen van verkoopvertragingen en het beperken van de verliezen door datalekken.
Consumenten denken anders
Toch blijken de verwachtingen over data privacy niet helemaal te stroken met die van consumenten, zo blijkt uit de benchmarkstudie van Cisco. Consumenten hebben er weinig vertrouwen in dat bedrijven hun data vertrouwelijk beheren. Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten maakt zich bijvoorbeeld zorgen over hoe bedrijven AI gebruiken voor hun privacygevoelige data.
Ongeveer eenzelfde percentage respondenten geeft aan dat zij juist vanwege de inzet van AI-oplossingen het vertrouwen in het juiste gebruik van hun persoonlijke data door bedrijven hebben verloren.
Verder lezen bij de bronLees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Europese bedrijven niet opgezet met minder strenge cloudwetgeving | Verder lezen | |
Cyberaanval op gemeenten Voorschoten en Wassenaar afgeslagen | Verder lezen | |
EDPB: Toestemmings of betalen modellen moeten echte keuze bieden | Verder lezen | |
Zoom lost laatste privacyrisico s op voor gebruik in onderwijs | Verder lezen | |
Blijf waakzaam op infiltratiepogingen van open source projecten | Verder lezen | |
MIVD: vpn apparatuur steeds vaker doelwit Chinese spionagecampagnes | Verder lezen | |
AP waarschuwt: risico s cyberaanvallen vaak veel te laag ingeschat | Verder lezen | |
DuckDuckGo lanceert betalende VPN dienst Privacy Pro | Verder lezen | |
Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei | Verder lezen | |
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2 | Verder lezen |