Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Gemeenten, waterschappen, provincies en uitvoeringsorganisaties pleiten in een brief aan demissionair minister Uitermark van Binnenlands Zaken voor een snelle lancering van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, NDS. Uitermark is de voorlopige vervanger van staatssecretaris Szabó voor Digitalisering, die is opgestapt vanwege de val van het kabinet.
De val van het kabinet Schoof, door het weglopen van Geert Wilders’ PVV, legt veel lopende zaken lam. Daaronder ook de Nederlandse Digitaliseringsstrategie, waar PVV-staatssecretaris Zsolt Szabó al geruime tijd mee bezig was en wat al vertraging had opgelopen. Afgelopen vrijdag zou de NDS formeel gepresenteerd worden, om dan uitgevoerd te kunnen worden. Maar drie dagen daarvoor is het kabinet gevallen.
Verder uitstel dreigt
Hierdoor dreigt nu nog verder uitstel voor de NDS. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Unie van Waterschappen (UvW) en het Netwerk van Publieke Dienstverleners (NPD) roepen nu in hun brief op om dit níet te laten gebeuren.
De commissies van de Tweede Kamer inventariseren in de week van 16 juni welke onderwerpen zij niet willen behandelen in de periode tot er een nieuw kabinet is. In procedurevergaderingen op 17, 18 en 19 juni stellen zij lijsten op met de onderwerpen die zij controversieel willen verklaren. De koepelporganisaties spreken de wens uit dat de NDS niet op die lijsten belandt.
6 prioriteiten
De NDS benoemt zes prioriteiten op het gebied van de digitale overheid waarop versnelling noodzakelijk is. Uit de brief: “Wij juichen deze prioritering toe en onderschrijven de noodzaak om deze onderwerpen nu, en in samenhang, als één overheid aan te pakken. Daarvoor is de publicatie van de NDS cruciaal”.
Verder lezen bij de bron- Ai dwingt ons om risico’s opnieuw te definiëren - 25 juni 2026
- EU legt online surveillance door bedrijven onvoldoende aan banden - 24 juni 2026
- Kleine groep gebruikers houdt toegang tot Mythos - 24 juni 2026
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Ai dwingt ons om risico’s opnieuw te definiëren | Verder lezen | |
EU legt online surveillance door bedrijven onvoldoende aan banden | Verder lezen | |
Kleine groep gebruikers houdt toegang tot Mythos | Verder lezen | |
Autoriteit Persoonsgegevens ontvangt veel klachten over camera’s | Verder lezen | |
AFM: Financiële organisaties moeten grip krijgen op ICT-risico’s en interne controle | Verder lezen | |
AP controleert vanaf 1 juli registratie scanauto’s in algoritmeregister | Verder lezen | |
Digitale soevereiniteit bestaat niet in zwart-wit | Verder lezen | |
Inlichtingendiensten slaan alarm over privacy: je nieuwe auto luistert actief mee | Verder lezen | |
Amerikaanse overheid moet update voor kritiek Dell-lek binnen 3 dagen uitrollen | Verder lezen | |
Waarschuwing voor personeel dat met AI aan de slag gaat: ‘Kans op datalek groot’ | Verder lezen |