Skip to main content

Meer controle dankzij AVG

De gemeente Amersfoort heeft dankzij de AVG meer controle over de gegevens. Bij de gemeente kwam FG Kirsten Eefsting in een gespreid bed terecht, want de gemeente was al heel ver toen zij begon aan haar functie. Zij licht toe hoe de gemeente al zo ver is en wat de plannen zijn om de gemeente verder te ontwikkelen.

Gegevensverwerkingen in kaart brengen


Eefsting heeft de afgelopen maanden veel tijd geïnvesteerd in het uitvinden hoe de gemeente precies in elkaar zit en op welke manier de werkprocessen zijn ingericht. ‘Ik leer nu elke dag bij. Dat is nodig ook. Amersfoort heeft twintig afdelingen met meer dan duizend werknemers en vijfhonderd werkprocessen.’ De gegevensverwerkingen zijn bij Amersfoort in kaart gebracht voor het verwerkingsregister, iets dat iedere gemeente inmiddels voor elkaar moet hebben. ‘Door die stap weten we nu precies welke data we verzamelen en al in handen hebben. Maar het is natuurlijk een dynamisch document dat continu verandert.’

Verzwakt bewustzijn

De AVG betekende voor gemeenten het startschot voor een hoop veranderingen op de werkvloer. Het werd niet altijd met gejuich ontvangen. ‘Ambtenaren reageren tot nu toe wat wisselend op de veranderingen, maar de toon is overwegend positief’, aldus Eefsting. Soms hoort ze nog wel eens iemand ‘zo kan ik toch niet werken!’ roepen, wanneer het over nieuwe regels gaat. Maar meestal zien ambtenaren zelf volgens Eefsting wel het belang in van goede gegevensbescherming en het naleven van privacyregels. ‘Dankzij de AVG hebben gemeenten veel meer hun gegevens onder controle en is er daardoor veel meer kennis over wat er precies gaande is binnen de organisatie’, legt ze uit.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen
EC zint op soepelere soevereiniteitsregels cloudmarkt
Verder lezen
TNO lanceert open source tool voor geautomatiseerde cybersecurity
Verder lezen
Raadsleden verdeeld over inzet AI
Verder lezen
Hoe zit het bij Chinese auto s met privacy, spionage en garantie?
Verder lezen
ENSIA onmisbaar bij informatieveiligheid gemeenten
Verder lezen
Overheden mogen cyberdreigingen delen met bedrijven
Verder lezen