Toezichthouders in het Utrechts archief

Het Utrechts Archief staat bij velen voornamelijk bekend om haar exposities en rondleidingen, maar ook toezicht houden hoort hierbij. Kaj van Vliet en Joost van Koutrik vertelden aan Toezine over hun rol als toezichthouder op het informatiebeheer van tien lokale organisaties.

Wat houdt het toezicht op archieven in?

Van Vliet: “Overheden produceren continu nieuwe informatie. Denk aan verordeningen of notulen van raadsvergaderingen. Wij zien erop toe dat daar op de juiste manier mee wordt omgesprongen. De regels staan in de Archiefwet 1995 beschreven. We leggen praktijksituaties naast die wet. Hoe lang moet deze informatie worden bewaard? Gaat een organisatie op een zinnige en efficiënte manier om met privacy en de beveiliging van informatie?”

Hoe vindt het toezicht plaats?

Van Vliet: “De basis is een integrale nulmeting. Daarbij lichten we een hele organisatie door op rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het informatiebeheer. Daarnaast voeren we bijvoorbeeld thema-inspecties en follow-ups uit. Bij een thema-inspectie onderzoeken we het informatiebeheer binnen een specifiek onderwerp, zoals een ICT-applicatie. Een follow-up vindt plaats na een nulmeting of thema-inspectie. Hoe heeft een organisatie onze aanbevelingen opgevolgd?”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Dataminimalisatie: waarom minder soms meer is.
: In de digitale wereld waarin we leven, verzamelen we een enorme hoeveelheid gegevens. Maar in deze tijd van dataverzameling is er gelukkig ook een AVG-principe dat steeds meer aandacht krijgt: gegevensminimalisatie.
Hoe zorg je dat een SaaS-leverancier voldoet aan je beveiligingseisen?
Gemeenten besteden het beheer van software steeds vaker uit en maken hierbij gebruik van SaaS. Bij de selectie van een SaaS-leverancier is het belangrijk dat de leverancier weet wat er van hen verwacht wordt als het gaat om informatiebeveiliging. Want hoe zorg je ervoor dat ook die oplossingen aan de eisen van de gemeente voldoen?
Wat zijn de verplichtingen rondom het melden van een datalek?
Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, is verplicht om een melding te maken bij de AP wanneer er zich een datalek heeft voorgedaan, zo ook gemeenten. Maar wanneer en voor welke datalekken moet je de AP informeren? En wanneer moet je het datalek melden aan de betrokkenen? Je leest het in deze blog.

Meer recente berichten

Privacy: de poortwachter voor onze mensenrechten
Verder lezen
Nieuwe Archiefwet verslechtert positie burger
Verder lezen
Extra geld voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving
Verder lezen
Oeps: gemeente Alkmaar maakt per ongeluk 236.000 euro over aan nepdirecteur
Verder lezen
Kuipers: dataopslag huisartsen is niet mijn zaak
Verder lezen
Consumentenbond klaagt Google aan en eist 750 euro per gebruiker
Verder lezen
Cisco VPN s zonder multifactorauthenticatie gericht op Akira Ransomware
Verder lezen
De dieven specialiseren zich. Er is een cybercrimineel voor iedereen
Verder lezen
Juridische strijdbijl weer opgegraven: Franse politicus wil Data Privacy Framework van tafel
Verder lezen
1 op de 3 mkb bedrijven onbekend met privacyregels
Verder lezen