Skip to main content

Toezichthouders in het Utrechts archief

Het Utrechts Archief staat bij velen voornamelijk bekend om haar exposities en rondleidingen, maar ook toezicht houden hoort hierbij. Kaj van Vliet en Joost van Koutrik vertelden aan Toezine over hun rol als toezichthouder op het informatiebeheer van tien lokale organisaties.

Wat houdt het toezicht op archieven in?

Van Vliet: “Overheden produceren continu nieuwe informatie. Denk aan verordeningen of notulen van raadsvergaderingen. Wij zien erop toe dat daar op de juiste manier mee wordt omgesprongen. De regels staan in de Archiefwet 1995 beschreven. We leggen praktijksituaties naast die wet. Hoe lang moet deze informatie worden bewaard? Gaat een organisatie op een zinnige en efficiënte manier om met privacy en de beveiliging van informatie?”

Hoe vindt het toezicht plaats?

Van Vliet: “De basis is een integrale nulmeting. Daarbij lichten we een hele organisatie door op rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het informatiebeheer. Daarnaast voeren we bijvoorbeeld thema-inspecties en follow-ups uit. Bij een thema-inspectie onderzoeken we het informatiebeheer binnen een specifiek onderwerp, zoals een ICT-applicatie. Een follow-up vindt plaats na een nulmeting of thema-inspectie. Hoe heeft een organisatie onze aanbevelingen opgevolgd?”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

BCM-routekaart voor gemeenten
Met een goed geïmplementeerd BCM-systeem ben je als organisatie beter voorbereid, waardoor je sneller en effectiever kunt reageren op verstoringen.
Inzicht in je risico’s: onmisbaar voor elke gemeente
In de digitale wereld is het beschermen van informatie en het beheren van risico’s cruciaal, ook voor gemeenten. Waarom dit belangrijk is en hoe je dit aanpakt, lees je in deze blog.
Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.

Meer recente berichten

Microsoft maakt leidinggevenden verantwoordelijk voor cyberbeveiliging
Verder lezen
Gegevens klanten ABN AMRO mogelijk gelekt bij cyberaanval
Verder lezen
49 miljoen klanten getroffen door Dell hack
Verder lezen
Consultatie over cybersecuritywet NIS2 nu van start
Verder lezen
Veel Nederlandse bedrijven voldoen niet aan Europese vereisten voor cybersecurity
Verder lezen
OM: medewerker klantenservice, 21, gebruikte klantenbestand voor oplichting hoogbejaarden
Verder lezen
Software engineer krijgt taakstraf voor hack Mysteryland
Verder lezen
Nieuwe it wetgeving staat centraal op Cybersec Europe
Verder lezen
CompTIA meet verandering in cybersecurity aanpak in de Benelux
Verder lezen
150 duizend cv s op straat bij datalek UWV
Verder lezen