Skip to main content

Je gemeente & camera’s

Op de website van de gemeente Utrecht vind je informatie over de camera’s binnen de gemeente en waar Utrecht deze voor inzet. Heeft jouw gemeente dergelijke informatie al gepubliceerd op haar website?

De gemeente weet dat camera’s de privacy van inwoners kan schenden. Daarom maken we een goede afweging tussen het doel van de camera en de privacy van het publiek. Zonder die afweging gebruiken we de camera niet. Wij nemen bijvoorbeeld de volgende maatregelen:

  • De scherpte van de beelden stemmen wij af op het doel van de camera: bij verkeerstellingen willen we alleen weten hoeveel auto’s ergens rijden. We gebruiken daarom onscherp beeld zodat personen en kentekens niet herkenbaar zijn. Of we gebruiken technologie om deze gegevens weg te halen.
  • De gemeenteraad heeft afgesproken hoeveel camera’s er mogen zijn voor de openbare orde en veiligheid. We mogen geen nieuwe camera’s plaatsen zonder toestemming van de gemeenteraad.
  • Camerabeelden worden niet langer bewaard dan nodig is. Na korte tijd vernietigen we de beelden. Alleen beelden waarop incidenten te zien zijn, bewaren we langer.
  • De Functionaris voor de Gegevensbescherming controleert hoe de camera’s gebruikt worden. We gebruiken geen camera’s als hij daar geen toestemming voor geeft.

Het gebruik van camera’s door de gemeente hebben we verder uitgewerkt in het Beleid cameratoezicht.

Camera’s van ondernemers

Ook ondernemers in de stad gebruiken camera’s, bijvoorbeeld om hun personeel of eigendommen te beschermen. Deze camera’s mogen geen openbare ruimte filmen (openbare ruimte is bijvoorbeeld: de straat, de stoep, het fietspad, pleinen). Filmt een camera toch de openbare ruimte? Dan moet de ondernemer de camera melden bij de gemeente. De gemeente is namelijk eigenaar van de openbare ruimte. Deze meldplicht is opgenomen in artikel 8 van de Privacyverordening.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat betekent de AI-verordening voor informatiebeveiliging bij gemeenten?
Het gebruik van AI neemt in rap tempo toe. Wat betekent dat voor je informatiebeveiliging als gemeente?
De 5 meest gemaakte fouten in verwerkersovereenkomsten
: Een van de belangrijkste eisen uit de AVG is het afsluiten van een verwerkersovereenkomst wanneer je persoonsgegevens door een externe partij laat verwerken. In de praktijk gaat dat echter nog vaak mis. Verwerkersovereenkomsten zijn te vaag, onvolledig of sluiten niet aan op de werkelijkheid. In deze blog lees je de vijf meest voorkomende fouten én hoe je ze voorkomt.
Veiligheid begint met inzicht: zo geef je kwetsbaarhedenbeheer vorm
Het is belangrijk om kwetsbaarheden niet ad hoc, maar structureel aan te pakken. Niet alleen binnen je eigen ICT-omgeving, maar ook daarbuiten. In deze blog leggen we uit wat kwetsbaarhedenbeheer is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het goed organiseert.

Meer recente berichten

Cyberaanvallen stijgen met 53% in Nederland in Q1 2025
Verder lezen
Politie en FBI werken samen om internationale dienst voor cybercrime uit de lucht te halen
Verder lezen
Belgische regering investeert miljoenen in overstap leger naar clouddiensten
Verder lezen
Amsterdam maakt eigen AI-assistent: ChatAmsterdam
Verder lezen
Slechts één op de vijf bedrijven denkt na een cyberaanval door te kunnen werken
Verder lezen
WhatsApp vs. Signal: Loopt onze privacy echt gevaar?
Verder lezen
Cybersecurity topprioriteit bij beveiligingstechnologie
Verder lezen
De mens is nooit de oorzaak van een datalek 
Verder lezen
Zero Trust: cybersecurity begint bij wantrouwen
Verder lezen
Te grote inbreuk op privacy: voor het eerst moet gemeente trajectcontroles uitschakelen
Verder lezen