Skip to main content

Je gemeente & camera’s

Op de website van de gemeente Utrecht vind je informatie over de camera’s binnen de gemeente en waar Utrecht deze voor inzet. Heeft jouw gemeente dergelijke informatie al gepubliceerd op haar website?

De gemeente weet dat camera’s de privacy van inwoners kan schenden. Daarom maken we een goede afweging tussen het doel van de camera en de privacy van het publiek. Zonder die afweging gebruiken we de camera niet. Wij nemen bijvoorbeeld de volgende maatregelen:

  • De scherpte van de beelden stemmen wij af op het doel van de camera: bij verkeerstellingen willen we alleen weten hoeveel auto’s ergens rijden. We gebruiken daarom onscherp beeld zodat personen en kentekens niet herkenbaar zijn. Of we gebruiken technologie om deze gegevens weg te halen.
  • De gemeenteraad heeft afgesproken hoeveel camera’s er mogen zijn voor de openbare orde en veiligheid. We mogen geen nieuwe camera’s plaatsen zonder toestemming van de gemeenteraad.
  • Camerabeelden worden niet langer bewaard dan nodig is. Na korte tijd vernietigen we de beelden. Alleen beelden waarop incidenten te zien zijn, bewaren we langer.
  • De Functionaris voor de Gegevensbescherming controleert hoe de camera’s gebruikt worden. We gebruiken geen camera’s als hij daar geen toestemming voor geeft.

Het gebruik van camera’s door de gemeente hebben we verder uitgewerkt in het Beleid cameratoezicht.

Camera’s van ondernemers

Ook ondernemers in de stad gebruiken camera’s, bijvoorbeeld om hun personeel of eigendommen te beschermen. Deze camera’s mogen geen openbare ruimte filmen (openbare ruimte is bijvoorbeeld: de straat, de stoep, het fietspad, pleinen). Filmt een camera toch de openbare ruimte? Dan moet de ondernemer de camera melden bij de gemeente. De gemeente is namelijk eigenaar van de openbare ruimte. Deze meldplicht is opgenomen in artikel 8 van de Privacyverordening.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet
Verder lezen
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen