Skip to main content

Crisis bij ICT-waakhond van de overheid breidt zich uit

Het rommelt bij het Bureau ICT-toetsing (Bit), de ICT-waakhond van de overheid. Het hoofd van Bit was al opgestapt, nu vertrekt ook Gerko Baarslag als lid van de toezichtsraad. In dit artikel lees je meer over deze crisis.

De spanning tussen de ICT-waakhond Bit en het ministerie van binnenlandse zaken (BZK) neemt verder toe.

Na het recente plotselinge vertrek van Cokky Hilhorst, hoofd van het Bureau ICT-toetsing (Bit), maakte woensdag ook IT-specialist Gerko Baarslag, tevens chief information officer (CIO) bij PGGM, bekend dat hij opstapt als lid van de toezichtsraad van het Bit wegens een gebrek aan vertrouwen in het departement van binnenlandse zaken.

Baarslag vindt dat de onafhankelijkheid en de kwaliteit van het Bit onvoldoende zijn geborgd. Daardoor is het ook niet goed mogelijk om toezicht te houden op het Bit, vindt hij. Op de site van Computable zegt Baarslag: “Ik ben trots op de Bit-medewerkers en wat zij onder aanvoering van de voormalige bureaumanager (Hilhorst, red.) hebben weten te bereiken”. Baarslag was sinds november 2015 bij het Bit betrokken als toezichthouder.

Onvrede

Donderdag is er een Kamerdebat over de toekomst van Bit. Dat bureau voert sinds 2015 onafhankelijke toetsen uit op ICT-projecten. Veelal kritisch. Het Bit stond aanvankelijk onder toezicht van de CIO Rijk, Hans Wanders. Maar hij vertrok eind 2018 uit onvrede over beleid van het ministerie van binnenlandse zaken.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet
Verder lezen
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen