Privacy anders aanpakken: risicogestuurd en pragmatisch
Als het gaat om privacy, kiest de gemeente Leidschendam-Voorburg voor een pragmatische en risicogestuurde aanpak. Hoe? Dat lees je hier.
Privacyaanpak Leidschendam-Voorburg anders dan anders
Waar veel gemeenten als het gaat om privacy kiezen voor een vraaggestuurde ‘juridische’ aanpak, doet Leidschendam-Voorburg het anders: pragmatisch en risicogestuurd. Het betekent dat zij zich niet storten op de berg met privacyvragen, maar concrete instructies geven over wat zorgvuldig omgaan met informatie betekent voor medewerkers en prioriteren op basis van privacyrisico’s.
Half mei 2018 stelde de gemeente Leidschendam-Voorburg haar privacybeleid vast. Eén A4’tje waarin de gemeente aan inwoners én medewerkers inzicht geeft in wat zij doet en níet doet met persoonsgegevens. Michiel Gorsse (waarnemend gemeentesecretaris/ algemeen directeur) geeft aan dat privacy binnen Leidschendam-Voorburg niet los wordt gezien van het reguliere werk. “In alle gevallen moeten medewerkers een afweging maken in hoeverre iets bijdraagt aan het doel van de gemeente. Hoe zorgvuldig en efficiënt om te gaan met informatie hoort, naast bijvoorbeeld de vraag of er wel geld is, bij die afweging. Als gemeente willen wij dat medewerkers zelf nadenken over zaken. Privacy is daarbij belangrijk, maar niet per definitie belangrijker dan bijvoorbeeld het recht op zorg, veiligheid of de rechten van een kind.”
Jiska Ligtenberg, Functionaris Gegevensbescherming (FG) bij de gemeente Leidschendam-Voorburg, gaat er vanuit dat binnen haar gemeentelijke organisatie iedereen kan omgaan met informatie van en over mensen. “Daar hoef je geen jurist voor te zijn of cursussen op het gebied van AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) voor te volgen. Uiteraard probeer ik vanuit mijn rol medewerkers te begeleiden in wat zorgvuldig omgaan met informatie concreet betekent. Naast het ‘privacy proof’ maken van reguliere werkzaamheden, vormen instructies voor specifieke thema’s en leeractiviteiten hiervoor de basis. Momenteel werken we bijvoorbeeld aan een e-learning oplossing, waarin we die handvatten ook trainen. Die oplossing bevat geen vragen als ‘wat is een datalek of wat zijn de rechten van betrokkenen?’, maar wel vragen als ‘wat doe je als je informatie wilt uitwisselen met een externe partij en waarom zou een inwoner dit misschien niet willen?”
Verder lezen bij de bron- Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet - 14 oktober 2024
- Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk - 11 oktober 2024
- Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken - 11 oktober 2024
Lees ons boek
Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.
Nieuwsbrief
Deze versturen we 3-4x per jaar.
Recente blogs
Meer recente berichten
Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet | Verder lezen | |
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk | Verder lezen | |
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken | Verder lezen | |
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl | Verder lezen | |
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister | Verder lezen | |
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken | Verder lezen | |
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur | Verder lezen | |
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2 | Verder lezen | |
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP | Verder lezen | |
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag | Verder lezen |