Skip to main content

Privacy anders aanpakken: risicogestuurd en pragmatisch

Als het gaat om privacy, kiest de gemeente Leidschendam-Voorburg voor een pragmatische en risicogestuurde aanpak. Hoe? Dat lees je hier.

Privacyaanpak Leidschendam-Voorburg anders dan anders

Waar veel gemeenten als het gaat om privacy kiezen voor een vraaggestuurde ‘juridische’ aanpak, doet Leidschendam-Voorburg het anders: pragmatisch en risicogestuurd. Het betekent dat zij zich niet storten op de berg met privacyvragen, maar concrete instructies geven over wat zorgvuldig omgaan met informatie betekent voor medewerkers en prioriteren op basis van privacyrisico’s.

Half mei 2018 stelde de gemeente Leidschendam-Voorburg haar privacybeleid vast. Eén A4’tje waarin de gemeente aan inwoners én medewerkers inzicht geeft in wat zij doet en níet doet met persoonsgegevens. Michiel Gorsse (waarnemend gemeentesecretaris/ algemeen directeur) geeft aan dat privacy binnen Leidschendam-Voorburg niet los wordt gezien van het reguliere werk. “In alle gevallen moeten medewerkers een afweging maken in hoeverre iets bijdraagt aan het doel van de gemeente. Hoe zorgvuldig en efficiënt om te gaan met informatie hoort, naast bijvoorbeeld de vraag of er wel geld is, bij die afweging. Als gemeente willen wij dat medewerkers zelf nadenken over zaken. Privacy is daarbij belangrijk, maar niet per definitie belangrijker dan bijvoorbeeld het recht op zorg, veiligheid of de rechten van een kind.”

Jiska Ligtenberg, Functionaris Gegevensbescherming (FG) bij de gemeente Leidschendam-Voorburg, gaat er vanuit dat binnen haar gemeentelijke organisatie iedereen kan omgaan met informatie van en over mensen. “Daar hoef je geen jurist voor te zijn of cursussen op het gebied van AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) voor te volgen. Uiteraard probeer ik vanuit mijn rol medewerkers te begeleiden in wat zorgvuldig omgaan met informatie concreet betekent. Naast het ‘privacy proof’ maken van reguliere werkzaamheden, vormen instructies voor specifieke thema’s en leeractiviteiten hiervoor de basis. Momenteel werken we bijvoorbeeld aan een e-learning oplossing, waarin we die handvatten ook trainen. Die oplossing bevat geen vragen als ‘wat is een datalek of wat zijn de rechten van betrokkenen?’, maar wel vragen als ‘wat doe je als je informatie wilt uitwisselen met een externe partij en waarom zou een inwoner dit misschien niet willen?”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapporteren zonder resultaat; de frustratie van elke FG en CISO
Een belangrijke taak van de FG en CISO is adviseren en rapporteren. Maar wat doe je als deze adviezen niet worden opgevolgd?
Hoe voer je een Business Impact Analyse (BIA) uit?
Met een BIA krijg je inzicht in de kritieke processen binnen je organisatie en bepaal je wat de mogelijke gevolgen zijn als er iets misgaat. Dit helpt jouw organisatie om te bepalen welke processen je als eerste weer opstart en hoe je de impact van verstoringen kunt minimaliseren. Maar wat is een BIA precies en hoe voer je deze uit? Dat lees je in deze blog.
Waarom is het lastig om structureel DPIA’s uit te voeren?
Toen de AVG van kracht werd, zijn gemeenten actief aan de slag gegaan om de privacy van hun inwoners te waarborgen, waaronder het uitvoeren van DPIA’s. Ondanks de verplichting en het belang van DPIA’s blijkt dat maar een klein aantal gemeenten deze structureel uitvoert. In deze blog leggen we uit waarom dit zo is en welke uitdagingen gemeenten tegenkomen

Meer recente berichten

Data doorverkopen mag soms wel, ondanks strenge privacywet
Verder lezen
Zutphen beschermt privacy van inwoners onvoldoende: We erkennen dat ruiterlijk
Verder lezen
Verouderde stoplichten in Nederland blijken relatief makkelijk te hacken
Verder lezen
Hackers stuurden phishingmails vanuit denhaag.nl
Verder lezen
Gemeenten lopen voor op Rijk met aantal registraties in Algoritmeregister
Verder lezen
Privacy First vraagt minister om aanpassing klantidentificatie banken
Verder lezen
Oekraine bant Telegram bij overheidsdiensten, leger en kritieke infrastructuur
Verder lezen
Consultatiereactie Baseline Informatiebeveiliging Overheid 2
Verder lezen
Waarschuwingen na datalek komen pas laat en zijn vaag, ziet privacywaakhond AP
Verder lezen
Adoptie van Privacy Enhancing Technologies gaat traag
Verder lezen