Informatiedienstverleners

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bijhouden van een aantal basisregistraties. Daarmee zijn ze informatiedienstverlener geworden. Het toezicht van de gemeenteraden loopt echter ver achter bij meer traditionele vormen van gemeentelijke dienstverlening.

Lange wachtrijen, slechte telefonische bereikbaarheid, beperkte openingstijden. Het zijn zo van die zaken waar je als burger mee te maken kunt krijgen. Het zijn dan ook belangrijke prestatie-indicatoren voor de gemeente, want zo bepaal je hoe je het doet als dienstverlener. Het gaat bij deze dienstverlening traditioneel vaak over het aanvragen van paspoorten, rijbewijzen en andere burgerzaken. De laatste jaren is daar de dienstverlening op het sociale domein bijgekomen.

De kwaliteit van deze traditionele dienstverlening bereikt ook met regelmaat de gemeenteraad. Zeker als het niet goed (genoeg) gaat. In Gouda hebben we recent een meting gedaan naar de cliëntervaringen binnen de Wmo. Los van het feit of je tevreden bent met de gemeten clientervaringen, het leverde een mooi gesprek op. Met elkaar zochten wij naar maatregelen om de cliëntervaring te verbeteren.

Maar de gemeente is meer dan een dienstverlener voor concrete producten en diensten. De gemeente is ook informatiedienstverlener. Voor een aantal basisregistraties is de gemeente verantwoordelijk voor het vastleggen en bijhouden van de gegevens. Het gaat daarbij onder andere om persoonsgegevens, adresgegevens, topologie, ondergrond en gebouwen. Formeel is een minister verantwoordelijk voor de basisregistratie, we noemen dat stelselverantwoordelijkheid. Het werk wordt echter voor het leeuwendeel door de gemeenten gedaan.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

De rol van de gemeenteraad bij informatiebeveiliging en privacy
De gemeenteraad heeft een belangrijke rol om er op toe te zien dat informatiebeveiliging en privacybescherming goed wordt geborgd binnen de gemeentelijke organisatie. In deze blog lees je wat die rol inhoudt en welke taken en verantwoordelijkheden daarbij horen.
Gemeentelijke privacy: Een blik achter de schermen
De AVG bestaat dit jaar vijf jaar. Sinds 25 mei 2018 moeten alle organisaties, waaronder gemeenten, voldoen aan de verplichtingen uit de AVG bij het verwerken van persoonsgegevens. Maar hoe is het gesteld met de privacy bij gemeenten? Hebben ze de basis op orde? Je leest het in deze blog.
Hoe zet je Artificial Intelligence (AI) succesvol in?
Gemeenten maken steeds meer gebruik van AI, omdat dit ontzettend veel kansen biedt. Tegelijkertijd roept het gebruik van AI ook nieuwe vragen op. Je leest er meer over in deze blog

Meer recente berichten

Kaag: digitale euro moet anoniemer zijn dan huidige digitale valuta
Verder lezen
Aandacht van cybercriminelen verschuift naar mkb
Verder lezen
Privacy risico s in kaart brengen met een DPIA
Verder lezen
Beveiliging informatie geen prioriteit bij Ministerie van Buitenlandse Zaken
Verder lezen
NIS2: onduidelijke wet in combinatie met hoge boetes
Verder lezen
AP wil opheldering over fraude algoritme gemeenten
Verder lezen
Een tip of klacht indienen bij de AP
Verder lezen
Wegiz vraagt om aantal nieuwe NEN normen
Verder lezen
Hack bij gemeente: criminelen hadden toegang tot tienduizenden gegevens
Verder lezen
Kabinet heeft meer tijd nodig voor anonieme bsn s en socialemediamonitoring
Verder lezen