Informatiedienstverleners

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bijhouden van een aantal basisregistraties. Daarmee zijn ze informatiedienstverlener geworden. Het toezicht van de gemeenteraden loopt echter ver achter bij meer traditionele vormen van gemeentelijke dienstverlening.

Lange wachtrijen, slechte telefonische bereikbaarheid, beperkte openingstijden. Het zijn zo van die zaken waar je als burger mee te maken kunt krijgen. Het zijn dan ook belangrijke prestatie-indicatoren voor de gemeente, want zo bepaal je hoe je het doet als dienstverlener. Het gaat bij deze dienstverlening traditioneel vaak over het aanvragen van paspoorten, rijbewijzen en andere burgerzaken. De laatste jaren is daar de dienstverlening op het sociale domein bijgekomen.

De kwaliteit van deze traditionele dienstverlening bereikt ook met regelmaat de gemeenteraad. Zeker als het niet goed (genoeg) gaat. In Gouda hebben we recent een meting gedaan naar de cliëntervaringen binnen de Wmo. Los van het feit of je tevreden bent met de gemeten clientervaringen, het leverde een mooi gesprek op. Met elkaar zochten wij naar maatregelen om de cliëntervaring te verbeteren.

Maar de gemeente is meer dan een dienstverlener voor concrete producten en diensten. De gemeente is ook informatiedienstverlener. Voor een aantal basisregistraties is de gemeente verantwoordelijk voor het vastleggen en bijhouden van de gegevens. Het gaat daarbij onder andere om persoonsgegevens, adresgegevens, topologie, ondergrond en gebouwen. Formeel is een minister verantwoordelijk voor de basisregistratie, we noemen dat stelselverantwoordelijkheid. Het werk wordt echter voor het leeuwendeel door de gemeenten gedaan.

Verder lezen bij de bron
VNG Webinar "Controle rechtmatig gebruik Suwinet-Inkijk"
Jaarcongres ECP

Copyright © 2014 - 2019 IB&P B.V.
Onze algemene voorwaarden & privacyverklaring. Ook handig: de sitemap