Skip to main content

Privacy by design en by default: nieuwe richtlijnen van de EDPB

Het niet oneindig bewaren van persoonsgegevens, het niet standaard verzamelen van gedrag van websitebezoekers of het automatisch versleutelen van datasets die op archiefstand worden gezet. Wat hebben ze gemeen? Het zijn voorbeelden van de toepassing van Privacy by Design en by Default, twee beginselen uit de AVG.

Privacy by Design is in een eerdere blog de revue gepasseerd. En omdat de European Data Protection Board (EDPB, de Europese toezichthouder gegevensbescherming) recentelijk nieuwe richtlijnen heeft vrijgegeven om implementatie van Data Protection (Privacy) by Design en by Default (DPbDD) op te helderen, nemen we de beginselen nog eens onder de loep aan de hand van de richtlijnen en een casus.

Begripsbepaling

Het uiteindelijke doel van DPbDD implementatie, is dat u hiermee alle AVG-beginselen voor gegevensbescherming [4] en de rechten van betrokkenen waarborgt. Wanneer past u het toe? Voor  het ontwerp van, tijdens de levenscyclus van en na een verwerkingsproces: het is onderdeel van de cyclus om te beoordelen of een verwerking kan en mag [5]. We kunnen DPbDD als volgt interpreteren:
 
DP by design: het nemen van passende maatregelen en de nodige waarborgen, die zijn gericht op de effectieve implementatie van AVG-beginselen en het beschermen van de rechten en vrijheden van betrokkenen, vanaf de eerste ideeën over en tijdens een persoonsgegevensverwerking.
 
DP by default: het nemen van passende maatregelen om standaard te verwerken wat nodig is voor een specifiek doel. Ook gaat het om het zodanig inrichten van een proces (of systeem) waarbij een verwerking zo privacy vriendelijk wordt uitgevoerd zonder dat u hier keuzes in hoeft te maken [6].

Waar moet ik aan denken bij maatregelen en waarborgen?

Beiden kunnen breed worden opgevat en omvatten zowel technische en organisatorische oplossingen. Denk bij maatregelen aan het geautomatiseerd verwijderen van datasets, het trainen van personeel of door Privacy Enhancing Technologies toe te passen [7].  Voorbeelden van waarborgen zijn o.a. het standaard versleutelen van bestanden die in een archief worden geplaatst of faciliteren dat betrokkenen zelf een kopie van hun persoonsgegevens kunnen downloaden voor het uitoefenen van hun inzagerecht.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Waarom privacy voelt als een last
Voor veel mensen voelt privacy als gedoe. Weer een DPIA, nog een formulier, een vinkje hier, een verwerkersovereenkomst daar. In deze blog kijken we waarom privacy in de praktijk vaak als een last voelt. Maar belangrijker nog: wat je kunt doen om het wél werkbaar te maken. Want ja, het is extra werk. Maar het hoeft geen blok aan je been te zijn.
Informatiebeveiliging vraagt om gedragsverandering
Gedrag verandert niet door kennisoverdracht alleen. Het draait om de dagelijkse keuzes die medewerkers maken. Goede informatiebeveiliging vraagt daarom om gedragsverandering, en uiteindelijk om een cultuurverandering binnen de organisatie.
Waarom interne audits voor privacy leiden tot verbeteringen
Privacy staat hoog op de agenda bij gemeenten. In deze blog leggen we uit waarom interne audits zo belangrijk zijn en hoe je ze praktisch kunt inrichten.

Meer recente berichten

Volkswagen krijgt berisping voor schendingen privacy in dieselschandaal
Verder lezen
Cybercrimegroepen zelf gehackt: reden tot juichen?
Verder lezen
AI in HR: 5 compliance-risicos en de tips voor verantwoord gebruik
Verder lezen
Gemeenten en Rijk gaan hetzelfde cloudbeleid volgen
Verder lezen
Facebook en Instagram gebruikten spionagetrucje op Android-smartphones
Verder lezen
Cyberburgemeesters: weerbaarheid tegen cyberaanval komt onder druk
Verder lezen
Bescherm persoonsgegevens agrariers in Woo
Verder lezen
Overheden roepen demissionaire minister op tot snelle lancering Nederlandse Digitaliseringsstrategie
Verder lezen
Hoe digitale vrijheid er in 2025 uitziet: van betalingen tot platforms
Verder lezen
EU-wetgevingsmonitor staat live
Verder lezen