Skip to main content

Documenten 25 kinderen openbaar door datalek in onderwijsplatform

Door een merkwaardige samenloop van omstandigheden heeft de directeur van een Rotterdamse basisschool de documenten van 25 kinderen van andere scholen kunnen inzien. De man heeft de fout direct gemeld bij de verantwoordelijke organisatie. Die heeft het lek, dat inmiddels is gedicht, gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

De fout zat in het platform Onderwijs Transparant (OT). Via dat platform delen onderwijsinstellingen onder meer de documenten (over prestaties en zorg) van kinderen die van de basisschool naar het voortgezet onderwijs gaan. Daar ging het ook in dit geval om, de gelekte gegevens kwamen uit 2020. De 25 kinderen van wie de schoolresultaten op de verkeerde plek terecht kwamen, zaten op scholen in Rotterdam, Dordrecht, Waterland (Noord-Holland) en Haaglanden.

244 documenten

Volgens een woordvoerder van OT ging het om 244 documenten van de 25 leerlingen, waaronder NIO-toetsen, adviezen en meer. Die waren vorig jaar door een bug in het systeem aangemaakt, zonder dat de stukken aan een dossier van een leerling waren gekoppeld. De documenten bleven al die tijd onopgemerkt. Tot de directeur van de Rotterdamse basisschool vrijdag inlogde en op de stukken stuitte. Hij meldde het probleem vervolgens bij OT.

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?
Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?
De implementatie van de AVG of Wpg is niet uitsluitend de verantwoordelijkheid van de Privacy Officer. Het is een samenspel van diverse medewerkers uit verschillende vakgebieden, waaronder de functioneel beheerder. Hoe kunnen functioneel beheerders en Privacy Officers elkaar ondersteunen?

Meer recente berichten

Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen
AP wijst politieke partijen op risico s persoonsgegevens rondom verkiezingen
Verder lezen
Delen videobeelden van misdragingen werknemer vormen geen inbreuk op AVG
Verder lezen
Onderzoek Cisco: slechts 3 procent organisaties volledig voorbereid op cyberaanval
Verder lezen
2030: Een cyberveiligheid roadmap voor een veranderende wereld
Verder lezen
Vriendelijker ontvangst en meer privacy op vernieuwd Werkplein in raadhuis Amstelveen
Verder lezen
Onduidelijke privacy instellingen Apple verwarren zelfs academici
Verder lezen