Skip to main content

Ransomware is een bittere realiteit, dus hoe slaan bedrijven terug?

Ransomware-aanvallen hebben een enorm gat geslagen in de financiële boekhouding van bedrijven die losgeld hebben betaald. Daarnaast is het risico op dergelijke aanvallen alleen maar groter geworden door de massale transitie naar het thuiswerken van de afgelopen periode. Het verleggen van de grenzen van het kantoor naar online locaties op afstand heeft ernstige kwetsbaarheden blootgelegd waar criminelen dankbaar misbruik van hebben gemaakt.

Dit stelt Dave Russell, Vice President, Enterprise Strategy bij Veeam: “Inmiddels vindt er elke elf seconden ergens op de wereld een ransomware-aanval plaats. Om dit in context te plaatsen: in de vijf minuten die het je kost om dit artikel te lezen, zijn er 27 bedrijven aangevallen met ransomware. Ondanks dat het beste advies is om niet toe te geven aan cyberaanvallers en vooral niet te betalen, doen de meeste bedrijven dat wel. Zij voelen extreme druk om de schade te beperken en dat doen zij – in hun ogen – door te betalen.

Vooral bedrijven die al moeite hebben het hoofd boven water te houden als gevolg van de COVID-19-pandemie, besluiten vaker om toch losgeld te betalen in plaats van verdere schade op te lopen. Dit moedigt cybercriminelen echter alleen maar aan om deze lucratieve illegale markt te blijven exploiteren. Dat blijkt dan ook uit de 600 procent toename van aanvallen sinds het begin van de pandemie.

Er is ook positief nieuws. Bedrijven en overheden hebben inmiddels erkend dat dit niet langer zo kan. Ransomware staat nu niet alleen hoog op de agenda van menig bestuurskamer, het wordt zelfs besproken bij de G7 en is onderwerp van gesprek bij ontmoetingen tussen wereldleiders. Dit is hét moment om een vuist te maken tegen ransomware en om na te denken over moderne gegevensbescherming.”

Verder lezen bij de bron
IB&P

Lees ons boek

Gemeenten. Bewustzijn. Privacy.

Het handboek voor informatiebewustzijn bij de lokale overheid.

Nieuwsbrief

Deze versturen we 3-4x per jaar.

Recente blogs

Rapportage Datalekken AP 2023
Te veel organisaties in Nederland die worden getroffen door een cyberaanval, waarschuwen betrokkenen niet dat hun gegevens in verkeerde handen zijn gevallen’. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van datalekmeldingen in Nederland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). In deze blog lees je de belangrijkste conclusies uit het rapport.
Wat is de rol van de Privacy Officer bij BCM?
Het is belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente altijd doorgaat, ook in het geval van een incident of calamiteit. Dit noemen we bedrijfscontinuïteit. Nu is de vraag: wat is de rol van de Privacy Officer hierbij? Is dat alleen om de wet na te leven, of speel je ook een rol bij het draaiende houden van de dienstverlening in moeilijke tijden?
De rol van de proceseigenaar bij BCM
Net zoals elke organisatie, kan een gemeente te maken krijgen met incidenten die de continuïteit van de dienstverlening in gevaar kunnen brengen. BCM is daarom een term die je steeds vaker hoort binnen gemeenten. Vooral proceseigenaren spelen hierbij een belangrijke rol. Maar wat houdt BCM eigenlijk in en welke rol speelt de proceseigenaar hierbij?

Meer recente berichten

Stemming Europese cybersecurtiyvereisten uitgesteld tot mei
Verder lezen
Bedrijven bezorgd over impact van NIS2
Verder lezen
Brief Cyberveilig NL aan Autoriteit Persoonsgegevens over vorderen van informatie
Verder lezen
Verkeerslichten maken contact met telefoons, zorgen om privacy
Verder lezen
Aantal datastelende malware infecties verzevenvoudigd sinds 2020
Verder lezen
Digitaal inbreken eitje voor deze hackers: Beveiliging is bij bedrijven heel groot probleem
Verder lezen
Booking.com meldt datalekken op tijd na ingrijpen AP
Verder lezen
AVG verzoek frauderende ambtenaar toch geen misbruik van recht, KPMG moet alsnog inzage geven
Verder lezen
Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams
Verder lezen
Gartner: Identiteitsbeheer cruciaal voor cyberbeveiliging
Verder lezen